بازرگانی

یوناما: ادعای طالبان درباره دریافت بسته کمک ۴۰ میلیون دالری گمراه کننده است

یوناما یا دفتر معاونت سیاسی سازمان ملل متحد در افغانستان در واکنش به پخش خبرنامه‌ای بانک مرکزی وابسته به طالبان در کابل که ادعا کرده است که بسته کمک ۴۰ میلیون دالری را به تازگی دریافت کرده گفته است که خبرنامه‌ی نهادهایی غیر از سازمان ملل در مورد ارسال کمک‌های نقدی، بی‌فایده و گمراه کننده است.

بانک مرکزی روز شنبه، ۲۴ جدی در خبرنامه‌ای که آن را در توییتر خود پخش کرده از رسیدن یک بسته کمک ۴۰ میلیون دالری به کابل خبر داده بود.

یوناما در واکنش به این توییت نوشته است: «اعلامیه‌های نهادهای غیر از سازمان ملل در مورد محموله‌های صندوق سازمان ملل گمراه کننده و بی‌فایده است.»

یوناما می‌گوید که تمام کمک‌های نقدی که از سوی سازمان ملل به افغانستان انتقال داده می‌شود در یک بانک خصوصی و در حساب‌های این سازمان نگهداری و از آن برای کمک‌های بشردوستانه به میلیون‌ها شهروند افغانستان استفاده می‌شود.

دفتر معاونت سیاسی سازمان ملل متحد در افغانستان تاکید کرده است که پول‌های انتقال داده شده به افغانستان در بانک ملی که تحت کنترل طالبان است، نگهداری نمی‌شود.

عبدالرحمن زیرک، سخنگوی اتحادیه صرافان سرای شهزاده به خبرنگار تلویزیون آمو گفت: «کمک‌های نقدی که به افغانستان قطع شده بود یک دالر تا نود افغانی و پنجاه پول تبادل می‌شد، اما اکنون که کمک‌ها از سر گرفته شده تبادل دالر در برابر افغانی به کمتر از نود افغانی رسیده است و تقریبا در هر دالر یک افغانی تفاوت کرده است.»

ارسال پول‌های امدادی به کابل، زمانی متوقف شد که طالبان زنان را از کار در مؤسسات غیر دولتی منع کرد. از این دستور طالبان بیش از یک ماه می‌گذرد.

همزمان با ممنوعیت کار زنان در مؤسسات غیر دولتی، شماری از مؤسسات امدادی فعالیت‌هایشان را در افغانستان متوقف کردند.

با توقف فعالیت مؤسسات و کم شدن کمک‌های بشردوستانه، هزاران تن در افغانستان در هوای سرد زمستان در وضعیت بد اقتصادی قرار گرفته و نیاز فوری به کمک‌های موسسات و نهادهای خیریه دارند.

این درحالی است که اتحادیه‌ی صرافان سرای شهزاده در روزهای گذشته گفته بود که ارزش افغانی در برابر دالر از مرز ۹۰ افغانی گذشته‌است و اگر این کمک‌ها به افغانستان انجام نشود، ارزش پولی کشور از این هم بی‌ثبات‌تر خواهد شد.

بر بنیاد آمارهای رسمی بانک مرکزی، این بانک در کمتر از یک ماه، نزدیک به ۱۰۰ میلیون دالر را برای حفظ ثبات پول افغانی به گونه‌ی لیلام به فروش رسانده‌است؛ اما هنوز هم ارزش افغانی در این مدت از ثبات خوب برخوردار نشده‌است.

بربنیاد بررسی‌های تلویزیون آمو از صفحه‌ی رسمی این بانک، افغانستان تا چهاردهم دسامبر سال ۲۰۲۲ میلادی، ۱۲۰ میلیون دالر پول نقد دریافت کرده است.

بربنیاد این آمارها، در مجموع کمک‌های نقدی جامعه‌ی جهانی به افغانستان تااکنون به بیش از یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون دالر می‌رسد.