ورزش

واکنش‌ها به لغو بازی افغانستان در برابر استرالیا

عکس از شورای جهانی کرکت

تصمیم بورد کریکت استرالیا برای لغو سه بازی یک روزه کریکت در برابر افغانستان در امارات متحده عربی، با واکنش‌هایی در درون و بیرون از کشور روبه‌رو شده است.

اداره کریکت استرالیا این تصمیم را در واکنش به نبود پیشرفت در تشکیل تیم کریکت زنان و محدودیت‌های طالبان بر کار و آموزش زنان در افغانستان گرفته است.

رئیس اداره کریکت آسترالیا گفته است که طالبان از کریکت زنان افغانستان حمایت نمی‌کنند و استرالیا می‌خواهد از رشد کریکت زنان و مردان در جهان از جمله افغانستان حمایت کند.

این بازی‌ها برای ماه مارچ سال روان میلادی (حوت سال روان هجری خورشیدی) برنامه ریزی شده بودند.

افغانستان در آخرین بازی در برابر استرالیا در سال گذشته میلادی در رقابت‌های جام‌ جهانی بازی کرد.

بورد کریکت افغانستان این تصمیم را «ناعادلانه و تأسف بار» خوانده و گفته است:‌ «بورد کریکت افغانستان این تصمیم را سیاسی، غیر منطقی، ناعادلانه، زودرس و نگران کننده می داند، و درین مورد به زودی موضع خود را با شورای بین المللی کریکت و بورد کریکت استرالیا در میان خواهد گذاشت.»

واکنش‌ها

واکنش‌ها در برابر این تصمیم اداره‌ی کریکت آسترالیا بیشتر به دو دسته تقسیم می شوند. نخست کسانی که این تصمیم اداره کریکت آسترالیا را نکوهش کرده و آن را غیر موجه دانسته اند. شماری از بازیکنان تیم ملی کریکت افغانستان، چهره‌های سیاسی و کاربران شبکه‌های اجتماعی در این جمع اند.

راشدخان بازیکن تیم ملی کریکت افغانستان در پستی در صفحه فیسبوک‌اش گفته است که از این تصمیم ناراحت است.

او افزوده: «افتخار می‌کنم برای کشورم بازی می‌کنم و پیشرفت‌های زیادی در دنیای کریکت داشته ایم. اما این تصمیم استرالیا پیشرفت ما را صدمه خواهدزد و ما را به عقب برمی‌گرداند.»

محمد نبی عیسی خیل بازیکن دیگر تیم ملی کریکت گفته است: «من به شدت از این تصمیم بورد کریکت استرالیا ناراحت شدم که افغانستان را به‌خاطر مشکلات که در برابر زنان در این کشور وجود دارد، از مسابقات خارج ساخته است. ما از دیگر جهانیان کم نیستیم. از استرالیا می‌خواهم این موضوع را به سیاست ربط ندهد. کریکت بازان افغانستان افتخار آفرینان کشور شان هستند. از استرالیا می‌خواهم تا افغانستان را حمایت کند و از کریکت پشتیبانی کند تا با همدیگر این چالش‌ها و مشکلات را حل کنیم.»

حامد کرزی رئیس جمهور پیشین کشور نیز گفته که از این تصمیم ناامید شده است.

او در صفحه‌ی تویترش نوشته است: «ما همچنان به تیم ملی کریکت خود و همه نمایندگان ورزشی جوان خود افتخار می‌کنیم.»

اما در همین حال، برخی از چهره‌های سیاسی و کاربران شبکه‌های اجتماعی از این تصمیم استقبال کرده اند. از این میان، شماری از کاربران عکس برخی از اعضای تیم ملی کریکت افغانستان با سراج‌الدین حقانی، وزیر داخله‌ی طالبان را دست به دست کرده و از آن انتقاد می کنند.

اما امرالله صالح معاون رئیس جمهور پیشین افغانستان گفته است که تحریم دائمی و یا موقت تیم کریکت افغانستان در رقابت‌های خارجی گام مثبت است.

او حساب تویترش نوشته است: «اشتراک تیم کریکت افغانستان در ضیافت حقانی، گرفتن عکس‌های یادگاری با تبسم و خنده و خموشی در برابر تمام جهالت و مظالم طالبان از جمله منع آموزش و تعلیم برای دختران مایه نومیدی و شرمساریست. لهذا تحریم همیشگی و یا موقتی این تیم در بازی‌های خارجی یک گام مثبت و با مفهوم است تا این‌ها بدانند که ارزش‌های انسانی و شرافت مسلکی مقدم‌تر از هرچیز دیگر است. آیا حساب کرده اید که طالب ها چه تعداد انسان‌های بی‌گناه ومظلوم را کشته اند؟»

شفیقه خپلواک، نویسنده و فعال حقوق زنان در واکنش به گفته‌های راشد آرمان نگاشته است«نمی دانم هنگامیکه این توییت را کرده‌اید با کسی مشوره کردید یا نه؟به نظرتان اینکه بیش از نیمی از جمعیت افغانستان از آموزش، فعالیت‌های اجتماعی، سیاسی و اقتصادی محروم شده‌اند تنها موضوع سیاسی است؟ این یک بحران بشری است و بحث بقا و آینده افغانستانی است که شما به نام آن افتخار می کنید».

یک کاربر دیگر به نام رویا صابرزاده نوشته است:‌ «زنان از رفتن به دانشگاه، کار، درس، ورزش و از دسترسی به همه حقوق انسانی شان منع شدند و اعضای تیم ملی کرکت افغانستان خاموش بودند ولی حالا که آسترالیا بازی خود را با افغانستان بخاطر محدودیت های وضع شده لغو کرد همه اعضای تیم به یکباره بیدار شدند و برای خودشان صدا بلند کردند».

جیمی هریسون یک مربی کریکت نیز در واکنش به بیانیه‌ی کریکت بورد افغانستان که تصمیم بورد کریکت استرالیا به لغو بازی با تیم ملی کریکت افغانستان را به دلیل منع آموزش زنان و زنان محکوم کرده به کنایه نوشت: «برای تلافی، افغانستان باید از بازی با کشورهای که در آن دختران اجازه رفتن به مکتب را دارند خودداری کند.»

این درحالی است که استرالیا پیش از این نیز بعد از برگشت طالبان به قدرت، یک مسابقه تمرینی با افغانستان را در نوامبر ۲۰۲۱ لغو کرده بود.

افعانستان و استرالیا هردو اعضای دائمی شورای جهانی کریکت هستند.