جهان

دیدبان حقوق بشر خواستار اقدام اندونزیا برای حل بحران میانمار شد

Photo: Screenshot from Reuters video.

دیدبان حقوق بشر در مورد افزایش درگیری میان ارتش میانمار و گروه مسلح قومی «ارتش آراکان» در ایالت راخین این کشور ابراز نگرانی کرده است.

یک گروه حقوق بشری امروز (پنجشنبه ۲۲ جدی) از اندونزیا به عنوان رییس انجمن کشورهای جنوب شرقی آسیا در سال ۲۰۲۳ خواست تا برای حل بحران میانمار گامی بردارد و وارد عمل شود.

الین پیرسون، مدیر بخش آسیایی دیدبان حقوق بشر در یک کنفرانس خبری گفت: “این فرصتی برای اندونزیا است تا وارد عمل شود. ما تمایل اندونزیا برای داشتن نقش بیشتر در امور جهانی را می‌بینیم و همانطوری که سال گذشته با موفقیت ریاست گروه ۲۰ را برعهده داشت و امسال هم دارد از این کشور می‌خواهیم که از ریاست انجمن کشورهای جنوب شرقی آسیا برای حل بحران میانمار به طور موثر استفاده کند.”

این نهاد در گزارش جهانی سالانه‌اش نگرانی خود را در مورد “افزایش جنگ بین ارتش میانمار و گروه مسلح قومی ارتش آراکان در ایالت راخین” ابراز کرده و گفته است که این درگیری‌ها ممکن است از مرزها عبور کرده و آوارگان روهینگیا و غیرنظامیان بنگلادش را به خطر بیاندازد.

فیهیل رابرتسون، معاون مدیر بخش آسیایی حقوق بشر، گفت: “من فکر می‌کنم این مهم است که بدانیم تا زمانی که راه‌حلی برای مشکل که در میانمار و بنگلادش وجود دارد پیدا نشود، آنان (روهینگیاها) به بیرون شدن ادامه خواهند داد.”

در سال‌های پسین، بسیاری از روهینگیاها که اکثر شان مسلمان هسنند، به کشورهای همسایه مانند تایلند، بنگلادش، مالزیا و اندونزیا گریخته‌اند.

رویترز گزارش داده است که نزدیک به یک میلیون روهینگیایی در شرایط بدی در بنگلادش زندگی می‌کنند. از این میان صدها هزار نفر در پی سرکوب مرگبار توسط ارتش میانمار سال ۲۰۱۷ گریخته‌اند.

با این حال، ارتش میانمار هرگونه ارتکاب جنایت علیه بشریت را رد کرده است.