افغانستان

تلفات جانی و مالی پس از وقوع توفان و شدت سرما در نیمروز

شدت سرما و توفان در زرنج مرکز ولایت نیمروز، تلفات جانی و مالی را به باشندگان این شهر وارد کرد.

منابع در ولایت نیمروز می‌گویند که از اثر شدت سرما و توفان در زرنج، شماری از معتادان بی‌خانه جان خود را از دست داده‌اند و خساره‌هایی بر شماری از دکان‌ها وارد شده‌است.

حاجی محمد رفیق یک‌تن از باشندگان شهر زرنج در گفت‌وگو با آمو گفت: «شدت سردی هوای بی‌سابقه در ولایت نیمروز، از مردم این ولایت قربانی گرفت.»

او که خودش دکان‌دار است، می‌گوید که افزون بر سرمای هوا در این ولایت، توفان هم آغاز شد و تابلوی دکان‌ها افتاد و خساره‌‎هایی به مردم وارد شد.

این دکان‌دار نیمروزی ادامه داد که شب گذشته به دلیل سرمای بی‌پیشینه‌ی هوا در مرکز نیمروز، تعدادی از معتادان بی‌خانه که در روی سرک بوده‌اند، جان خود را از دست داده‌اند.

کودکی که تنها نان‌آور خانواده بود، در سرما جان باخت

منابع در شفاخانه‌ی ولایتی شهر زرنج می‌گویند که یک کودک از اثر سرمازدگی جان خود را از دست داده‌است.

گفته می‌شود که این کودک ۱۲ ساله پدر نداشت و نان‌آور خانواده‌ی خود بود و برای گرم کردن خانه‌اش در کوچه‌های شهر مصروف جمع‌آوری زباله بوده‌است.

سارا حیدری، از فعالان مدنی در نیمروز به خبرنگار آمو می‌گوید که یک زن پیر که قبلن مریض بود و از بیجاشدگان داخلی بود نیز از اثر شدت سرما درگذشته‌است.

او با هشدار درباره‌ی وضعیت نامناسب بی‌جا شدگان گفت: «این مردم با این سردی زمستان میان مرگ و زندگی قرار دارند و مبارزه می‌کنند.»

حیدری از اداره‌ی طالبان و بازرگانان نیمروز می‌خواهد تا هرچه زودتر به نیازمندان و خیمه‌ نشینان که در میان دشت بدون امکانات زندگی می‌کنند، کمک کنند و آنها را از مرگ نجات دهند.

سرما جان ۵ معتاد را گرفت

در همین حال، منبع دیگری از ریاست شهرداری نیمروز به آمو گفت: «شب گذشته شهرداری زرنج به همکاری فرماندهی امنیه، به منظور جلوگیری از تلفات جانی تعداد ۴۰۰ تن از معتادان، آنان را در سرپناهی جمع کرده تا در سرمای هوا جان خود را از دست ندهند.»

این مقام شهرداری زرنج تأکید کرد که شب گذشته ۵ تن از معتادان در جاده‌ها جان خود را از دست داده‌اند.

در همین حال، به منظور کمک به نیازمندان، شماری از جوانان به‌گونه‌ی رضاکار، کارزار گِردآوری کمک را در سطح شهر زرنج راه‌اندازی کرده‌اند که عده‌ای از بازارگانان، افراد خیرخواه و شهریان به این کارزار پیوسته‌اند.

گفته می‌شود که کمک‌های مردمی، در مسجد جامع مرکزی شهر زرنج جمع‌آوری می‌شود تا به مردم نیازمند برسد .

بربنیاد آگهی‌نامه‌ی اداره‌ی هواشناسی، شدت توفان امروز ۲۲ جدی ۱۴۰۱ در ولایت نیمروز ۵۵ کیلومتر در ساعت و شدت دمای هوا منفی ۱۲ درجه می‌باشد که در جریان چند سال پسین بی‌پیشینه بوده‌ و پس از وقوع توفان شب گذشته، تمام دکان‌های شهرزرنج بسته‌ است.