صحت

همکاری مردم با مسوولان برای درمان معتادان در هرات

براساس آمارها، هم اکنون بیش از ۱۰ هزار معتاد در جاده‌ها و خیابان‌های شهر هرات مشمول زنان و کودکان حضور دارند.

گفته می‌شود که در این ولایت ۷۰ هزار معتاد زندگی می‌کنند.

به تازگی برنامه‌ی جمع‌آوری پول برای نجات و کمک به معتادان در ولایت هرات توسط شماری از نهادها آغاز شده‌است؛ موضوعی که باعث خُرسندی معتادان شده‌است.

رحیم شاه، یکی از معتادان در این باره می­گوید: «خوش‌حال هستم که مارا تداوی می‌کنند. من به دلیل مشکلات اقتصادی و رفیق بازی، به مواد مخدر آغشته شدم. ۲۴ سال است معتاد هستم و یک‌بار آن را ترک  کردم.»

ذبیح‌الله، یکی دیگر از افراد معتاد در شهر هرات است. او می­گوید: «۱۰ سال می‌شود که معتاد هستم، ۷ سال اول چرس و تریاک می‌زدم و ۳ سال هم می‌شود که شیشه مصرف می‌کنم. چهار یا پنج بار ترک کردم؛ اما دوباره معتاد شدم. امیدوارم این بار در این برنامه آن را ترک کنم.»

در همین حال، باشندگان هرات از آغاز این پروسه استقبال می‌کنند و امیدوار اند که این برنامه با موفقیت برگزار شود. آنان خواستار شفافیت در این روند هستند.

حاجی ناظرحسین نظری، وکیل گذر و باشنده‌ی شهر هرات با بیان اینکه همه مردم از این استقبال می‌کنند به شرط آنکه شفافیت در این برنامه وجود داشته باشد، گفت: «اگر شفافیت نباشد، این برنامه ناکام می‌شود. باید پول و بودجه‌ی آن از طرف بخش مبارزه با مواد مخدر و موسسات تامین شود؛ چون مردم پول ندارند و وضعیت اقتصادی آنان خراب است.»

او ادامه داد که اگر صحت عامه  دارو بدهد و ریاست مواد مخدر هم  کمک کند و خُرده فروشی‌های مواد مخدر را جمع‌آوری و عاملان فروش آن را گرفتار کنند، این برنامه موفق خواهد شد؛ در غیر آن نه.

این درحالی است که به گفته‌ی مسوولان صحت عامه‌ی طالبان در شهر هرات، به دلیل سرمای شدید، همه روزه ۲ یا سه معتاد در این شهر، در خیابان‌ها جان خود را از دست می‌دهند و دردو ماه گذشته نزدیک به ۴۰ فرد معتاد به مواد مخدر در ولایت هرات جان باخته‌اند.

مسوولانِ هلال احمر در هرات می­گویند: «در جریان سه روز گذشته ۲۵۰ گدا و شماری از بیماران روانی و کودکان خیابانی نیز از سطح شهر جمع آوری و به مکان­های امن منتقل شده‌اند.»

بربنیاد برنامه‌ی جدید به منظور درمان معتادان، هزینه تداوی آنها توسط تکت‌های خیریه که برای مردم به فروش می‌رسد و نیز از تن‌خواه کارمندان دولتی نیم تا یک‌ در‌صد و از کمک بازرگانان تمویل می‌شود.

احمد جاوید مایار رییس بخش حکومت‌داری در شهرداری هرات می‌گوید: «در سه روز ۳۵۰۰ فرد معتاد به مواد مخدر را از جاده‌های شهر هرات جمع آوری کردیم و اکنون در مراکز ترک اعتیاد زیر مداوا قرار گرفته‌اند».

وی افزود: «در دو روز گذشته به دلیل سرمای شدید هوا دو تن از معتادان جان خود را از دست داده‌اند.》

برنامه‌ی جمع‌آوری و درمان معتادان به همکاری و هماهنگی اداره‌ی ولایت هرات و وکیلان گذر برای درمان و کمک به معتادان و نجات آنها روی دست گرفته شده‌است.