بازرگانی

قرارداد واردات برق تاجیکستان یک‌سال دیگر تمدید شد

شهر کابل، جوزای ۱۴۰۰.

قرارداد واردات برق تاجیکستان به افغانستان تا پایان سال ۲۰۲۳ میلادی تمدید شد.

وزارت انرژی و آب طالبان می‌گوید که هیأتی که به ترکیه سفر کرده‌است، پس از گفت‌وگو با مقام‌های تاجیکستان قرارداد واردات برق آن کشور به افغانستان را تا یک‌سال دیگر تمدید کرد .

افغانستان متکی به برق وارداتی از کشورهای همسایه‌ی خود است و همه ساله بخشی از برق مورد نیازش را از ازبیکستان، ترکمنستان، تاجیکستان و ایران وارد می‌کند که ۷۰ درصد برق وارداتی آن از کشورهای همسایه و ۳۰ درصد از منابع داخلی تأمین می‌شود .

در همین حال، حکمت‌الله میوندی سخن‌گوی ریاست برشنا می‌گوید: «بخش مهمی از برق افغانستان وارداتی است و با آغاز هر سال ما از چهار کشور همسایه برق وارد می‌کنیم. ما چندی پیش واردات برق برای سال ۲۰۲۳ با ازبیکستان را امضا کردیم و شب گذشته با تاجیکستان نیز قرار داد برق وارداتی امضا شد که بر اساس این قرارداد، این کشور (تاجیکستان) برای سال ۲۰۲۳ برای ما برق می‌دهد.»

با این حال، همواره به ویژه در فصل زمستان، افغانستان با کم‌بود انرژی برق مواجه می‌شود و مردم گواه پرچاوی‌های برق در این فصل می‌باشند.

آگاهان اقتصادی، برق را درکشور از نیازهای اساسی و مهم دانسته و می‌گویند که اداره‌ی طالبان با سرمایه‌گذاری دراز مدت بر منابع داخلی، می‌تواند مشکل بی‌برقی را درکشور به‌گونه‌ی بنیادی حل کند.

محمدرفیع محمدی آگاه اقتصادی در این باره می‌گوید: «در سه بخش منابع طبیعی که عبارت از آب، باد و خورشید است، می‌توانیم سرمایه‌گذاری خوبی انجام بدهیم و مشکلات بی‌برقی که مردم افغانستان با آن مواجه هستند، به خصوص در عرصه‌ی تولید و صنعت، مرفوع شود.»

این در حالی است که در هفته‌های پسین، پرچاوی‌های برق در کابل و ولایت‌های همجوار آن به‌گونه‌ی بی‌پیشینه افزایش یافته و ادامه‌ی این وضعیت، مشکلات زیادی را برای باشندگان این ولایت‌ها، به‌ویژه برای صنعت کاران به میان آورده‌است.

پیش از این، شماری از باشندگان کابل گفته بودند که آنان در ۲۴ ساعت، تنها دو تا سه ساعت برق دارند و نمی‌توانند از آن حتا برای شارژ کردن تیلفون‌های همراه شان استفاده کنند .