بازرگانی

مقام‌های پاکستان، طالبان و ازبیکستان نشست امکان‌سنجی راه آهن ترانس‌افغانستان را برگزار کردند

وزارت راه آهن پاکستان گفته است که برای انجام این کار، اسلام آباد، کابل و تاشکند شام پنجشنبه به گونه مجازی نشست سه جانبه برگزار کرده‌اند.

روزنامه دان پاکستان گزارش داده است که این پروژه به هدف وصل پاکستان از راه افغانستان به آسیای میانه عملی می شود.

اتاق صنایع و معادن افغانستان می گوید که این راه آهن زمینه را برای انتقال کالاها و مواد خام به بهای ارزان فراهم خواهد کرد.

راه آهن ترانس-افغانستان از مسیر ازبیکستان و افغانستان به پاکستان می رسید و کشورهای آسیای میانه را به جنوب آسیا وصل میکند.

حیرتان-مزار بخش از این راه آهن است و انتظار می رود که به کابل و پشاور توسعه داده شود.

وزارت راه آهن پاکستان گفته است که اسلام آباد میزبان نشستی در باره پیشرفت کار، پروژه ترانس-افغانستان بوده و در این نشست مجازی در باره‌ی آغاز کار مطالعات امکان سنجی این پروژه گفت‌وگو شده است.
در این نشست، رییس اداره راه آهن طالبان، بخت الرحمن شرافت، دبیر راه آهن پاکستان، سید مظهر علی شاه و نماینده راه آهن ازبیکستان کمالوف اکمال سید اکبرروویچ شرکت داشته‌اند و در باره‌ی بررسی فنی پروژه و گام‌های بعدی برای آغاز زودهنگام آن گفت‌وگو کرد‌ه‌اند.

سید مظهر علی شاه، دبیر راه آهن پاکستان گفته است: «پروژه راه آهن ترانس-افغانستان نه تنها تجارت منطقه‌ای و دوجانبه بین کشورهای شرکت کننده را تسهیل می کند، بلکه ارتباطات مردمی بهتری را با کل منطقه فراهم می کند.»

بر بنیاد اطلاعات مقام‌های ازبیکستانی، حجم تخمینی حمل و نقل از طریق راه آهن ترمز-کابل-پیشاور در مرحله‌ی نخست به ۳ میلیون تُن و تا سال ۲۰۳۰ به بیش از ۱۵ میلیون تُن در سال افزایش خواهد یافت.

اداره راه افغانستان گفته است که کابل برای عملی کردن مطالعات فنی این راه آمادگی کامل دارد.

بخت الرحمن شرافت، رییس اداره راه آهن طالبان به آمو گفت: «ما برای انجام مطالعات تخنیکی پروژه ترانس-افغانستان آمادگی کامل داریم و این راه آهن منافع هر سه کشور را تامین خواهد کرد.»

اتاق صنایع و معادن می گوید که راه آهن پس از راه بحری ارزان ترین وسیله انتقالاتی است و با بهره برداری راه آهن ترانس-افغانستان، مواد خام کارخانه‌های صنعتی به بهای ارزان وارد کشور خواهد شد و این کار زمینه را برای رشد فرآورده های داخلی فراهم خواهد کرد.

سخی احمد پیمان، معاون اتاق صنایع و معادن افغانستان به آمو گفت: «در صورتی‌که ازبیکستان، پاکستان و افغانستان در باره‌ی وصل راه آهن آسیای مرکزی با آسیای جنوبی به توافق عملی برسد، از نظر سیاسی و اقتصادی به افغانستان بازدهی خوبی خواهد داشت به ویژه صادرات منرال‌های طبیعی به ویژه تالک و غیره.»

اکنون بیشتر کالاهای تجارتی و ترانزیتی افغانستان از مسیرهای زمینی و با هزینه‌های زیاد وارد کشور می شود.

اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری می گوید که بازرگانان کالاهای مورد نیاز افغانستان را از راه بندر کراچی، بندر عباس و چابهار وارد می کنند و بسیاری اوقات اسلام آباد بر کالاهای بازرگانی و ترانزیتی کشور محدودیت وضع می کند.
مسوولان این اتاق می افزایند که به تازگی اسلام آباد برکالاهای وارداتی کشور محدودیت وضع کرده است‌.

در همین حال، محمد یونس مومند، سرپرست اتاق تجارت و سرمایه گذاری، به آمو گفت: «افغانستان به عنوان نقطه وصل آسیای جنوبی با آسیای میانه از نگاه ترانزیت دارای اهمیت به سزای می باشد، اما متاسفانه پاکستان بر خلاف اصول و قوانین بین‌المللی ترانزیت، روی کالای‌های وارداتی کشور در بندر کراچی انوایس وضع نموده و تاجران را مجبور به پرداخت آن کرده است.»

ازبیکستان هزینه‌ی پروژه راه آهن ترانس-افغانستان را ۴.۶ میلیارد دالر برآورد کرده است و انتظار می رود تا پنج سال به بهره برداری برسد‌.

این راه آهن جدید ۱۰ شهر ازبیکستان، افغانستان و پاکستان را به هم وصل و به شاهراه اصلی حمل و نقل منطقه تبدیل خواهد شد.

در دوره‌ی دولت پیشین نیز بارها سخن از افتتاح پروژه‌های بزرگ زده می شد، اما پروژه‌های بزرگ منطقه‌ای مانند تاپی، کاسا یک هزار، و ترانس-افغانستان در بیست سال گذشته همواره با موانع امنیتی روبرو بوده است.
حالا رژیم طالبان که با عدم مشروعیت داخلی و بین‌المللی روبروست، معلوم نیست بتواند این برنامه‌های بزرگ را عملی سازد.