افغانستان

قتل یک جوان در ایست بازرسی طالبان در دایکندی

حوالی ظهر روز جمعه ۲۵ قوس اعضای شورای انکشافی «چلنگ» پس از ختم جلسه شان مصروف صرف نان چاشت بودند. خدابخش بهزاد منشی شورا و کارمند مدیریت ثبت و احوال نفوس تماسی دریافت می‌کند که باید راهی نیلی مرکز دایکندی شود.

بهزاد می‌رود تا تذکره سفید بیاورد که روز شنبه بدون کاغذ نمانند. به این ترتیب سوار موتورسیکلتش شد و مسیر نیلی را در پیش گرفت. اما نمی‌دانست که چه سرنوشتی در انتظارش است.

خدابخش بهزاد حدود ۳۰ سال سن داشت و در روستای « چلنگ» در ولسوالی میرامور دایکندی متولد شده بود. او از دانشگاه سند لیسانس داشت. از وی سه دختر یک، پنج و هشت ساله و یک پسر یک ساله برجای مانده است.

خدابخش بهزاد، پنج سال قبل کار در مدیریت ثبت و احوال نفوس ولسوالی میرامور را آغاز کرد. او از این طریق مخارج خانواده‌اش را تامین می‌کرد و حالا مادر ۹۰ ساله و چهار کودکش هیچ یاری دهنده‌ای ندارند.

پدرش حدود ده سال قبل و پیش از مراسم ازدواج وی از دنیا رفت. یک برادر او در ایران از ساختمان افتاده است و در وضعیت دشواری قرار دارد.

خدابخش بهزاد هنگامی که حوالی ساعت شش عصر روز جمعه وارد نیلی می‌شود در مربوطات روستای «پای نیلی» کشته می‌شود. بعدا شاهدین عینی و منابع در روستای او گفتند که گلوله به پشت او اصابت کرده است.

طالبان همان شب به رسانه‌ها گفت که خدابخش به هشدار ایست سربازان اعتنا نکرده و چره‌ی مرمی که به زمین فیر شده است، جان او را گرفته است. طالبان بعدا گفتند که از بیک وی تفنگچه نیز یافته‌اند.

خانواده‌اش می‌گوید که او با شلیک طالبان کشته شده و هیچ وقت اسلحه‌ای با خودش حمل نمی‌کرد.

یکی از اعضای خانواده‌اش می گوید: «خدابخش یک عابر ساده و کارمند دون‌پایه بود که برای اجرای کار اداری‌اش از ولسوالی به مرکز ولایت می‌رفت تا خدمتی برای مردم منتظر دریافت تذکره انجام دهد. اما واقعیت این است که دشنه‌‌دارانِ مسلط به هر بهانه‌ای تشنه خون‌اند.»

این عضو خانواده‌اش درباره بهزاد می‌گوید: «از روزی که پا به سن جوانی نهاد، همواره تلاش می‌کرد هدفمند زندگی کند. دارالمعلمین دایکندی را خواند و پس از آن کارمند ثبت احوال نفوس شد. او در محل کارش با مردم به نیکی برخورد می‌کرد و در قریه از اعتبار اجتماعی نسبتا خوب برخوردار بود.»

منابع مختلفی که با آنها صحبت شده است، می‌گویند که در بیک خدابخش بهزاد حوالی یک ۱۸۲ هزار افغانی عواید مدیریت ثبت احوال نفوس و ده مکتوب اداری ولسوالی میرامور نیز وجود داشته است. آنها می‌گویند که ممکن است که قتل وی با این موضوع ارتباطی داشته باشد.

در حال حاضر کسانی که به قتل خدابخش بهزاد متهم هستند، هنوز بازداشت و محاکمه نشده‌اند. منابع می‌گویند هر دو که عضو حوزه اول امنیتی شهر نیلی هستند، آزادند.

در آغاز هفته جاری صدیق‌الله عابد، قومندان امنیه طالبان در دایکندی شماری از اعضای شورای علما و متنفذین را برای دلجویی به خانه خدابخش بهزاد فرستاد. این هیئت همراه خود سه بوجی آرد، دو بوجی برنج، یک بشکه روغن، یک سیر بوره و دو کیلو چای به خانه‌‌اش کمک بردند و با کاکاهای پیرش دیدند و برگشتند.