ساینس و تکنالوژی

ناسا در حال بررسی فضا پیماهای خدماتی دراگون اسپیس‌ایکس

ناسا در حال بررسی فضاپیماهای خدماتی – دراگون اسپیس ایکس است که آیا می‌تواند به گونه بالقوه یک سفر جای گزین برای برخی از خدمه های ایستگاه فضایی بین‌المللی پیش کش کند یا خیر؟

این تصمیم پس از آن گرفته شد که یک کپسول روسی، حین لنگر انداختن به آزمایشگاه مداری سبب نشآت مایع خنک‌کننده شد. ناسا و آژانس فضایی روسیه، روسکازموس، در حال بررسی علت سوراخ شدن خط خنک کننده در رادیاتور خارجی فضاپیمای سایوز ام اس ۲۲ روسیه هستند که قرار است در اوایل سال آینده خدمه دو فضانورد و یک فضانورد آمریکایی را به زمین بازگرداند.

رویترز در گزارشی گفته است که مشخص نیست ناسا به طور خاص از قابلیت های خدمه دراگون اسپیس ایکس چه خواسته و این که آیا این شرکت می تواند راهی برای افزایش ظرفیت خدمه دراگون که در حال حاضر به ایستگاه لنگر انداخته است بیابد یا یک کپسول خالی را برای نجات خدمه پرتاب کند.

کپسول نشتی سایوز، فضانورد امریکایی فرانک روبیو و فضانوردان سرگئی پروکوپیف و دیمیتری پتلین را در سپتامبر سال روان برای یک ماموریت شش ماهه به ایستگاه فضایی برد. قرار بود آنان در مارچ ۲۰۲۳ به زمین بازگردند.

چهار خدمه دیگر ایستگاه، که دو تن آنان از ناسا، سومین فضانورد روسی و یک فضانورد ژاپنی در ماه اکتبر از طریق یک کپسول «کریو دراگون» اسپیس ایکس که با قرارداد ناسا، در ایستگاه فضایی بین‌المللی پارک شده بود، وارد شدند.

کپسول «کریو دراگون» اسپیس ایکس، غلاف قطره‌ای شکل با چهار صندلی فضانورد، به مرکز تلاش‌های ناسا برای پرواز فضایی انسان در مدار پایین زمین مبدل شده است. علاوه بر برنامه سایوز روسیه، این تنها نهادی است که می‌تواند انسان‌ها را به ایستگاه فضایی ببرد و برگرداند.