افغانستان

عبدالحق ابو عمر، از فرماندهان کلیدی طالبان در بدخشان کشته شد

انفجاری صبح روز دوشنبه ۵ جدی در شهر نو فیض آباد مرکز ولایت بدخشان در دروازه ورودی فرماندهی پولیس طالبان در این ولایت رخ داد.

در این انفجار عبدالحق ابوعمر فرمانده پولیس طالبان در بدخشان با ۲ تن از نگهبانانش کشته شد.

چند منبع کشته شدن این فرمانده طالبان را در انفجار یک موتر بم گذاری شده در برابر دروازه ساختمان فرماندهی امنیت بدخشان تایید کرده‌اند.

عبدالنافع تکور سخنگوی وزارت امور داخله طالبان کشته شدن عبدالحق ابوعمر فرمانده پولیس طالبان در بدخشان را با دو تن از نگهبانانش تایید کرده و از زخمی شدن دوتن دیگر از افراد او خبرداده است.

نافع تکور با پخش خبرنامه‌ای گفت: «صبح امروز مواد انفجاری که در داخل یک عراده موتر تیز رفتار توسط دشمنان مردم افغانستان جاسازی شده بود، در نزدیکی تعمیر قوماندانی امنیه ولایت بدخشان انفجار کرد که در نتیجه این انفجار با تاسف که سه تن به شمول مولوی صاحب عبدالحق ابوعمر، قوماندان امنیه ولایت بدخشان به شهادت (کشته) رسیدند و دو تن دیگر نیز در این رویداد زخم برداشته اند.»

طالبان در باره تلفات غیرنظامیان چیزی نگفته اند اما منابعی به آمو از کشته شدن دو غیرنظامی دراین رویداد خبر داده اند.

یکی از پزشکان شفاخانه ولایتی بدخشان گفت  « دیدم که سه کشته و دو زخمی را به شفاخانه آوردند.»

گواهان این انفجار در شهر فیض آباد می گویند  «محل انفجار از سوی افراد طالبان به شدت تحت کنترول است در این انفجار مردم ملکی نیز کشته و زخمی شده‌اند.»

باشندگان محل گفته اند که این انفجار «بسیار شدید» بود و مناطق دور  تر از محل رویداد را تکان داد.

عبدالکریم یکی از باشندگان ولایت بدخشان می‌گوید «خانه ما قسمی لرزید که انگار زمین لرزه شده است. صدای مهیبی داشت. طالبان به کسی اجازه رفت و آمد در شهر نو را نمی‌دادند.»

طالبان در باره کشته شدن غیرنظامیان در انفجار در برابر فرماندهی پولیس این گروه در شهر فیض آباد چیزی نگفته اند اما منابع محلی از کشته شدن دو غیرنظامی نیز در این رویداد خبر داده اند.

در همین حال داعش مسوولیت حمله به عبدالحق ابوعمر فرمانده پولیس طالبان را در بدخشان پذیرفت. شاخه خراسان گروه داعش در خبرگذاری «اعماق» نوشته است که فرمانده پولیس بدخشان را کشتند.

عبدالحق ابوعمر کی بود؟

عبدالحق ابو عمر باشنده روستایی دَرخان ولسوالی «خاش»  بدخشان بود. او پیش از پیوستن به گروه طالبان مسوول یک  مدرسه دینی در ولسوالی بهارک این ولایت بود. منابعی در بدخشان می گویند که عبدالحق ابوعمر از اعضای مهم طالبان در بدخشان بود و در درگیری های این گروه با نیرو های حکومت پیشین در بدخشان و سقوط این ولایت به دست طالبان نقش مهمی داشت.

این دومین عضو گروه طالبان است که در چند ماه اخیر در بدخشان کشته می شود. پیش از این مولوی عبدالفتاح ریس معادن و پطرولیم طالبان در بدخشان در درنتیجه انفجار یک ماین در موترش در فیض آباد کشته شد.