بازرگانی

شکایت دکان‌دارانِ تخار از افزایش غیراصولی مالیات و جواز کار

شماری از دکان‌داران در شهر تالقان مرکز ولایت تخار از افزایش مالیات نگرانی کرده و می‌گویند که مالیات نسبت به زمان جمهوریت سه برابر و جواز کار چهار برابر افزایش یافته است که توان پرداخت را ندارند.

به گفته آنان، هزینه صفایی شهر از ۱۵۰۰ به ۴۵۰۰ افغانی و هزینه جواز کار از ۵۰۰ به ۵۰۰۰ افغانی افزایش یافته است که با این وجود مالیات هم بدون محاسبه سرمایه از آنان اخذ می‌شود که نگرانی آنان را بر انگیخته است.

با زور و تهدید از ما پول می‌گیرند

مجید یکی از دکان‌داران در شهر تالقان مرکز ولایت تخار می‌گوید: «وضعیت کار و بار خو معلوم است، چقدر خراب است. مردم توانایی خرید ندارند و فروش ما هم به دلیل مشکلات اقتصادی مردم پائین آمده است. چندین سال می‌شود که دکان داری می‌کنم، اما هنوز این قسم مالیات بدون محاسبه و بلند را ندیده بودم.»

او ادامه داد: «در سال‌های گذشته بخاطر صفایی شهر ۱۵۰۰ افغانی برگه می‌آمد، اما حالا ۴۵۰۰ افغانی آمده است. کجای این انصاف است؟ باور کنید در همین یک سال گذشته یکبار هم کارمندان شاروالی بخاطر صفایی شهر نیامده تا از پیش دوکان ما کثافات را ببرد یا کدام کثافات دانی نیاورده تا ما کثافات را آنجا بندازیم، نمی بخاطر کدام خدمت شان این قسم مالیات بلند از ما می‌گیرند؟»

مجید گفت: «ظلم بالای کسبه کار جریان دارد؛ با زور، جبر و تهدید می‌آیند از ما پول می گیرند و می روند ما به چه کسی بگویم؟ تا حال هیچ خدمتی به جز ظلم انجام نداده‌اند. این حرف‌ها بخاطر زجری است که می‌کشم.»

مالیات گزاف ما را از کار دلسرد کرده است

به گفته دکان داران در زمان جمهوریت جواز کار ۵۰۰ الی ۱۰۰ افغانی بود، اما حالا جواز کار از سوی طالبان ۵۰۰۰ افغانی وضع شده است.

نصرت‌الله یکی دیگر از دکان‌داران می‌باشد. او نیز از وضع مالیات سنگین طالبان شکایت دارد و می‌گوید: «بیکاری زیاد شده و فروشات هم نداریم. ولی روزگار می‌گذرد. مالیات شاروالی از یک طرف و مستوفیت از طرف ما را از همین کار دل سرد کرده‌اند. برای پیدا کردن یک لقمه نان تاوان زیادی دیدیم. مستوفیت هر ماه مبلغ ۱۰۵۰۰ افغانی از ما مالیه می‌خواهد. شاروالی بخاطر صفایی شهر هم ۴۵۰۰ افغانی می خواهد حالا حیران ماندم کدام طرف را زودتر خلاص کنم در حالی که مواد غذایی قیمت است و مردم کم خرید می‌کنند.»

دکان داران می‌گویند که در زمان جمهوریت کارمندان شاروالی و مستوفیت مطابق قانون و طرزالعمل مالیات را از شهر جمع آوری می‌کردند، اما حالا طالبان بدون محاسبه با زور مالیات جمع آوری می‌کنند.

طالبان: دکان‌داران درست نمی‌گویند

در همین حال مسولان اداره مستوفیت طالبان در تخار می‌گویند که آنان تاکنون طرزالمعل مشخصی بخاطر جمع آوری مالیات اصناف ندارند که این موضوع باعث نا منظم بودن جمع‌آوری مالیات شده است.

به گفته مسوولان آنان در تلاش ساختن طرزالعمل به منظور جمع آوری مالیات از اصناف هستند.

مسوولان اداره مستوفیت طالبان در تخار در حالی از نبود طرزالمعل مشخص به منظور جمع آوری مالیات اصناف سخن می زند که در نظام جمهوریت سطح مالیات وضع شده بالای اصناف پایین بود.

مسوولان اداره شهرداری تخار ادعای دکان‌داران شهر تالقان تخار مبنی بر سه برابر شدن مالیات را رد کرده و  می‌گویند که مطابق طرز العمل مشخص صفایی شهر از اصناف جمع آوری می‌گردد.

این در حالی است که بعد از سقوط نظام جمهوریت و روی کار آمدن دوباره طالبان مالیات را بالای بخش‌های مختلف چند برابر وضع کرده که این مورد نگرانی را در میان شهروندان کشور مبنی بر نداشتن شفافیت در روند جمع آوری مالیات بیشتر کرده است.