صحت

ساخت یک مرکز بهداشتی در ولسوالی شهرستان دای‌کندی به هزینه‌ی شخصی مردم

مردم در ولسوالی شهرستان ولایت دای‌کندی، ساختمان یک مرکز بهداشتی را به‌ هزینه‌ی شخصی‌ شان اعمار کردند.

ساختمان مرکز بهداشتی «چهاراسپان» در این ولسوالی صبح روز پنج‌شنبه‌ی هفته‌ی گذشته با حضور صدها تن از باشندگان این روستا و روستاهای اطراف آن و مقام‌های محلی طالبان در محفلی گشایش و به بهره‌برداری رسید.

متنفذان محل می‌گویند که ساخت این مرکز بهداشتی بیش از ۵ میلیون افغانی هزینه برداشته‌ و کار آن نیز از سوی مردم به پیش برده شده‌است.

کار ساخت این مرکز در اوایل سال ۱۴۰۰ در سه جریب زمین آغاز و مدتی به دلیل نبود بودجه متوقف شد؛ اما سرانجام پس از نزدیک به دو سال با ۱۳ اتاق در پایان عقرب امسال پایان یافت.

این مرکز در ۳۰ کیلومتری شهر نیلی مرکز دای‌کندی قرار دارد و نزدیک به ۲ هزار خانواده در روستاهای چهاراسپان، غیبی، زوجوک و برلان برای مراقبت‌های ابتدایی بهداشتی به آن مراجعه می‌کنند.

محمدظاهر مجاهد، یکی از متنفذان روستای چهاراسپان می‌گوید که پیش از این مجبور بودند که بیماران را با کرایه‌ی ۵ هزار افغانی یا بالاتر به مرکز ولایت منتقل کنند و احتمال جان دادن برخی از این بیماران در مسیر راه وجود داشت و از سویی هم هزینه‌ی انتقال بیماران نیز برای مردم سنگین تمام می‌شد.

با این حال، مجاهد از مسؤولان بخش صحت اداره‌ی طالبان می‌خواهد که مرکز بهداشتی آن‌ها را ارتقا دهند تا چالش‌های بهداشتی مردم رفع شود.‌

غلام علی حسینی، از متنفذان دیگر روستای چهاراسپان می‌گوید که برای ساخت این مرکز بهداشتی از مردم دای‌کندی تا مزار شریف و نیز پناه‌جویان افغانستان در ایران مساعدت کرده‌اند.

به گفته‌ی حسینی، در کنار آن از هر خانواده‌ی محل نیز از ۲۰ تا ۴۰ هزار افغانی پول گِردآوری شده‌است.

حسینی می‌گوید: «روزانه تا ۵۰ نفر تنها با خوردن نان خشک برای ساخت این مرکز بهداشتی کار کرده‌اند.»

متنفذان روستای چهار اسپان تأکید می‌ورزند که با وحدت و همدلی، حل بسیاری از چالش‌ها امکان پذیر است.

پیش از این نیز چندین فعالیت عام‌المنفعه، از جمله اعمار پل در روستای چهاراسپان، با هزینه‌ی شخصی مردم انجام شده‌است.

این در حالی است که امسال مردم دای‌کندی از ناداری شدید ناشی از بیکاری و خشک‌سالی رنج می‌برند و جوانان بی‌شماری به کشورهای همسایه برای کار از طریق قانونی و غیرقانونی رفته‌اند.