صحت

۶ میلیون کودک زیر ۵ سال واکسین پولیو خواهند شد

وزارت صحت عامه‌ی طالبان در همکاری با نهادهای بین‌المللی، امروز کارزار فرعی واکسین ضد  پولیو(ویروس فلج کودکان) را در ۲۲ ولایت کشور راه‌اندازی کرد. این برنامه برای چهار روز ادامه خواهد داشت و پیش‌بینی می‌شود نزدیک به ۶ میلیون کودکِ زیر پنج سال در این کارزار، واکسین دریافت کنند.

وزارت صحت عامه‌ی طالبان گفته‌است که در وضعیت کنونی، ولایت‌هایی زیرِ پوششِ این کارزار قرار گرفته‌اند که خطر شیوع ویروس در آن‌ها بیش‌تر است.

داکتر شرافت زمان، سخن‌گوی وزارت صحت‌ی عامه طالبان در این باره می­گوید: «این کارزار در مجموع ۱۹۴ ولسوالی را در ولایات جنوبی، جنوب‌شرقی، شرقی، شمالی، غربی و مرکزی کشور تحت پوشش قرار می‌دهد؛ ولایت‌هایی که خطر انتشار ویروس پولیو در آن‌ها بیش‌تر است.»

پیش از این نیز شش دور کارزار سراسری و یک دور کارزار فرعی واکسیناسیون کودکان به‌منظور ریشه کن کردن پولیو، در سال روان میلادی در افغانستان اجرا شده‌است.

این درحالی است که افغانستان نسبت به‌هر زمان دیگری به‌محو ویروس پولیو نزدیک‌تر شده و از آغاز سال روان میلادی تاکنون، دو واقعه‌ی مثبت پولیو از ولایت‌های پکتیکا و کنر گزارش شده‌است که نسبت به ۴ واقعه‌ی سال ۲۰۲۱ و ۵۶ واقعه‌ی سال ۲۰۲۰ کاهش چشم‌گیری را نشان می‌دهد.

داکتر محمد آصف کبیر، معاون صحت عامه‌ی طالبان در ولایت هرات می­گوید: «در این دوره از کمپاین واکسین پولیو ۲۹۰ هزار طفل زیر پنج سال در هرات واکسین دریافت خواهند کرد.»

این درحالی است که به‌گفته‌ی مسؤولان در سه سال گذشته، هیچ واقعه‌ی مثبت پولیو در حوزه‌ی غرب کشور به‌ثبت نرسیده‌است.

درخواست از خانواده‌ها برای ریشه‌کن کردن پولیو

ریحانه رضایی، یک تن از باشندگان هرات، با ابراز خرسندی از آغاز واکسینه کردن اطفال در برابر پولیو می‌گوید: «من از خانواده‌ها خواهش می‌کنم که در کمپاین واکسین پولیو شرکت کنند و اطفال شان را واکسین کنند تا آن‌ها را از فلج دایمی نجات دهند.»

سیما، باشنده‌ی کابل نیز از خانواده‌ها می‌خواهد تا با واکسینه کردن کودکان خود در برابر پولیو، آینده‌ی سالمی را برای آنان بسازند.

عبدالعظيم، باشنده‌ی ولایت قندهار تأکید می‌کند که: «حکومت و مردم، همه باید دست به‌دست هم بدهند تا ویروس پولیو را در تمام بخش‌های کشور از بین ببرند و دیگر شاهد فلج  اطفال خود نباشند؛ چون این قشر، آینده‌سازان کشور هستند.»

پولیو، ویروسِ عامل بیماری فلج گودکان است که درمان ندارد و تنها توسط دریافت واکسین برای کودکان زیر سن پنج سال قابل پیش‌گیری است. در صورتی که کودکان واکسین نشوند، این ویروس، سبب فلج دایمی یا هم مرگ آنان می‌گردد. این ویروس، با آسیب رساندن به نخاع یا رشته‌ی مهم عصبی که در میان ستون فقرات جای دارد، سبب فلُج شدن بدن می‌شود.