افغانستان

شکایت پایتخت نشینان از افزایش گشت‌وگذار موترهای شیشه سیاه در کابل

شماری از باشندگان کابل، با ابراز نگرانی از افزایش گشت‌وگذار موترهای شیشه سیاه می‌گویند که این موترها، می‌تواند زمینه‌ی افزایش دزدی‌های مسلحانه، آدم‌ربایی و قتل را فراهم سازد.

آنان تأکید می‌کنند که طالبان از یک طرف می‌گویند که قانون بر همه یک‌سان تطبیق می‌شود و از سوی دیگر خودشان قانون را نقض می‌کنند .

نعمت‌الله، در کابل زندگی می‌کند و چند روز پیش دزدان مسلح، گوشی تیلفون همراه و پولش را به زور از او گرفتند و خودش توسط اهالی منطقه نجات داده شد.

نعمت الله می‌گوید: «در حالی که طالبان اطمینان می‌دهند که امنیت تأمین است و چنین روی‌دادهایی به صفر رسیده‌است؛ اما ما شاهد این گونه اتفاقات هستیم.»

توفان که در یکی از جاده‌های شهر کابل مصروف دکان‌داری است، می‌گوید که روزانه موترهای شیشه سیاه زیادی، از محل کار او رفت‌وآمد می‌کنند .

وی با بیان این‌که در این موترها افراد و مقام‌های بلند پایه‌ی طالبان گشت‌وگذار می‌کنند، گفت: «طالبان می‌گویند که امنیت تأمین است. اگر امنیت خوب است؛ پس چرا خودشان در موترهای شیشه سیاه گشت‌وگذار می‌کنند. همین موترها، عامل بسیاری از بدبختی‌ها در حکومت پیشین بود.»

به نظر باشندگان شهر کابل، طالبان اگر می‌خواهند نظم شهری را به وجود آورند، نباید به موترهای شیشه سیاه و موترهای بدون اسناد اجازه‌ی گشت‌وگذار بدهند.

این درحالی است که این روزها، بعضی از موترهایی که بدون پلیت در شهر گشت‌وگذار می‌کنند، به جای پلیت، کلمه‌ی «امارت» را در پیشانی و عقب موترهای شان نصب می‌کنند.

عبدالنافع تکور، سخن‌گوی وزارت داخله‌ی طالبان، هرچند درباره گشت‌وگذار موترهای شیشه سیاه و شکایت باشندگان پایتخت چیزی نمی‌گوید؛ اما از کار بر روی راه‌کاری در این باره سخن می‌زند.

تکور ادامه می‌دهد: «باید افرادی که در این موترها رفت‌وآمد می‌کنند، شناسایی شوند و بدانیم که به چه کسانی اجازه داده می‌شود که شیشه‌های موتر خود را سیاه کنند.»

 در حکومت پیشین نیز، موترهای شیشه‌ سیاه، متعلق به افراد زورمند و مقام‌های دولتی بود و مردم همین موترها را عامل افزایش جرایم جنایی می‌دانستند. حالا هم مردم، این موترها را متعلق به مقام‌های بلند رتبه‌ی طالبان می‌دانند.

در گذشته چند بار کارزار پاک کاری شیشه‌های سیاه و بدون نمبر پلیت موترها از سوی پولیس راه‌اندازی شده بود؛ اما نتیجه‌ی مطلوبی به همراه نداشت. حالا با روی کار آمدن اداره‌ی طالبان، گشت‌وگذار موترهای شیشه سیاه در کابل بیش‌تر گردیده و این سبب نگرانی شهروندان و ایجاد بی‌نظمی در شهر شده‌است .