افغانستان

اعتراض ساکنان ناحیه‌ی هفدهم شهر کابل به تخریب خانه‌هایشان از سوی شهرداری

تصویری از خانه‌های تخریب شده در ناحیه هفدهم

با روی‌کار آمدن اداره‌ی طالبان، شهرداری کابل تغییراتی را روی‌دست گرفته که تخریب خانه‌های مسکونی در ناحیه‌ی هفدهم شهر کابل یکی از آن‌ها است.

ساکنان این منطقه می‌گویند که بیش‌تر از بیست سال است که در این خانه‌ها بودباش دارند و حالا مجبور استند خانه‌های خود را ترک کنند؛ زیرا این خانه‌ها از سوی شهرداری کابل تخریب می‌شوند.

قرار است که با تخریب خانه‌های این محل، جاده (سرک) وسیع شود و مشکل راه‌بندی جاده‌ی ناحیه هفدهم که دشواری‌های بسیاری را برای مردم ایجاد کرده است، حل شود. حالا شهرداری کابل اقدام به تخریب خانه‌های مسکونی کرده و مردم آواره و سرگردان شده‌اند و از تخریب خانه‌های‌شان گلایه دارند.

آنان می‌گویند که شهرداری کابل برای آن‌ها طرح جای‌گزینی ارائه نداده و در این زمینه کمک شان نکرده‌است.

محمد عارف، باشنده‌ی چشمه کوتل خیرخانه در این باره می‌گوید که شهرداری کابل در وب سایت خود برای ما ده روز مهلت تعیین کرده تا خانه‌های مان را تخلیه کنیم. هنوز هیچ کمکی به ما نشده، فقط از طریق رسانه‌ها شنیده‌ایم که شهرداری کابل گفته، پول تخریب خانه‌ها را پرداخت خواهد کرد.

او ادامه داد: «هیچ معلوم نیست، چه وقت سرک آباد خواهد شد‌؛ اما ما تخریب خانه‌ها را آغاز کردیم.»

درهمین حال احمد باشنده‌ی کوتل خیرخانه یکی دیگر از افرادی است که خانه‌ی او را تخریب کرده‌اند، او می‌گوید: «من غاصب نیستم، این زمین را غصب نکردم‌؛ بلکه از شخصی خریدم و برای دولت مالیه پرداخت می‌کردم. خانه‌های ما مکمل از بین رفته و جای بودوباش و حتا پول برای کرایه‌ دادن را نداریم و در آوار‌گی به‌ سر می‌بریم.»

نعمت الله بارکزی نماینده‌ی شهرداری کابل در این باره می‌گوید که شهرداری کابل برای افراد این ناحیه، ۱۰ روز مهلت داده‌است تا خانه‌های‌شان را تخلیه کنند؛ چون قرار است این جاده تا شمال کابل ساخته شود.

وی با تاکید بر این‌که این جاده بسیار مهم است و امتدادش از سرای شمالی کابل به طول ۸ کیلومتر می‌رسد، گفت: «قرار است عرض این سرک تا ۵۰ متر بزرگ شود؛ از این‌رو شهرداری کابل به تعداد ۳۵۵ خانه را در این ناحیه تخریب می‌کند.»

نماینده‌ی شهرداری کابل درباره‌ی دلیل تخریب خانه‌های مردم برای ساخت این جاده، گفت: «این زمین‌ها دولتی می‌باشد و مردم بیست سال قبل این زمین‌ها را غصب کرده و خانه آباد کرده‌اند. شهرداری کابل برای متضررها نظر به مصارف خانه‌های شان پول پرداخت می‌نماید و افرادی که از خانه‌های شان اسناد دارند، می‌توانند به شهرداری مراجعه کنند.»

بلال کریمی سخن‌گوی طالبان برای فرماندهی امنیه کابل با تأیید حرف‌های نعمت‌الله بارکزی نماینده‌ی شهرداری کابل نیز در این باره می‌گوید که این زمین‌ها کاملن دولتی است و قبلن غصب و بر روی آن‌ها خانه ساخته شده‌است. این خانه‌ها به دلیل ساخت جاده‌ی کابل- شمال تخریب شده‌اند.

کریمی در ادامه گفت: «چون این زمین‌ها دولتی می‌باشد، پولی برای متضررین پرداخت نمی‌شود؛ ولی برای خانه‌های شان که تخریب شده، پولی در نظر گرفته شده‌است که بعدن برای‌ شان پرداخت خواهد شد. هزینه‌ی ساخت این جاده به گونه‌ی دقیق معلوم نیست و هنوز  کار ساخت و ساز سرک آغاز نشده‌است.»

در دوران جمهوریت افراد با نفوذ شماری از زمین‌های دولتی را با مبلغ اندک برای سال‌های طولانی از حکومت اجاره کرده و اقدام به ساخت مکان‌های گوناگون در این زمین‌ها می‌کردند.