صحت

نبود آب آشامیدنی بهداشتی در تخار، دلیل افزایش آمار مبتلایان به کولرا

در پی افزایش آمار مبتلایان به بیماری کولرا و اسهالات در ولایت تخار، صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل متحد یا یونیسف توزیع آب آشامیدنی بهداشتی را برای ۶۵۰ خانواده در ولسوالی اشکمش این ولایت آغاز کرده است.

یک مقام طالبان در این ولایت می‌گوید که پس از آن که یک تن در ولسوالی اشکمش تخار از اثر مبتلاشدن به کولرا جان باخت آنان از یونیسف خواستند که برای جلوگیری از شیوع این بیماری اقدام کند.

به گفته سمیعالله صمیمی، سخن‌گوی طالبان برای ریاست احیاء و انکشاف دهات در تخار، تیمی از مقام‌های ریاست احیاء وانکشاف دهات، صحت عامه و یونیسف که به این ولسوالی فرستاده شده بودند درفایتند که علت شیوع این بیماری ناشی از استفاده‌ی آب غیربهداشتی بوده‌است.

توزیع آب آشامیدنی بهداشتی برای خانواده‌ها

بر اساس این برنامه، یونیسف تعهد سپرده است که روزانه برای ۶۵۰ خانواده در بخش‌های آسیب‌پذیر ولسوالی اشکمش آب آشامیدنی صحی توزیع کند.

این پروژه در روستای بادگذر ولسوالی اشکمش آغاز شده است و در جریان دو ماه همه روزه به هرخانواده ۷۰۰ لیتر آب اشامیدنی بهداشتی را به‌گونه‌ی رایگان توزیع خواهد کرد.

یونیسف هزینه‌ی این پروژه را مبلغ ۴۷۰ هزار افغانی پیش‌بینی کرده و قرار است که آب آشامیدنی در فاصله ۲۲ کیلومتری روستای باد گذر توسط تانکرها به ساحه‌های مورد نظر انتقال و سپس برای ۶۵۰ خانواده توزیع شود.

مقام‌های طالبان در ریاست صحت عامه‌ی تخار درباره بیماری‌های اخیر می‌گویند که در یک ماه گذشته ۲۲هزارو ۶۵۴ مصاب اسهال، به شکل سراپا به مراکز صحی مراجعه کرده‌اند.

به گفته این ریاست، تیمهای سیار بهداشتی عرضه‌ی خدمات صحی را در اشکمش و بنگی با توزیع تابلیتهای کلورین، صابون دست‌شویی و تهیه‌ی آب آشامیدنی صحی آغاز کرده‌اند.

حشمت‌الله یکی از باشندگان ولسوالی اشکمش ولایت تخار که دخترش را از اثر اسهالات شدید از دست داده‌است، می‌گوید: «در منطقه‌ی ما آب آشامیدنی صحی نبود و به‌خاطر نبود آب آشامیدنی با مشکلات زیادی روبه‌رو بودیم که متاسفانه یک ماه پیش دختر سه ساله‌ی من وضعیت صحی‌اش وخیم شد و اسهال شدید داشت. بعد از بردن پیش داکتر فهمیدیم که به دلیل نبود آب آشامیدنی صحی، به بیماری سوء شکل و کولرا مبتلا شده و جان جان باخت.»

در همین حال، باشندگان ولسوالی اشکمش تخار از این اقدام سازمان ملل استقبال کرده و می‌گویند که کودکان زیادی در این ولسوالی به مرض کولرا مبتلا شده‌اند و شماری از آن‌ها نیز جان خود را از دست داده‌اند.

آنان با اشاره به این‌که ما خواهان حفر چاه‌های عمیق در منطقه هستیم، از توزیع آب اشامیدنی توسط تانکرها ابراز خوش‌حالی می‌کنند و امیدوار استند این مشکل به‌گونه‌ی بنیادی حل شود.

عامل اصلی شیوع ویروس کولرا آب آشامیدنی آلوده با فاضلاب است و افزون بر این غذاها و اشیای آلوده نیز می‌توانند سبب شیوع این ویروس شوند. افراد مبتلا به این بیماری باید قرنطین شوند تا از گسترش آن جلوگیری شود.

یکی از راه‌های دیگر مقابله با این بیماری واکسیناسیون است. این روش، نزدیکِ ۹۰ درصد به انسان‌ها کمک می‌کند تا از این بیماری رهایی یابند.

گفتنی است که کولرا یک نوع عفونت شدید روده می باشد. فرد مریض با ابتلا به کولرا به اسهال و استفراغ شدید دچار می‌شود. از آغاز ابتلا به این بیماری تا زمان بروز علایم آن، افراد واکنش‌های متفاوتی از خود نشان می‌دهند.