افغانستان

یونیسف زمینه‌ی آموزش را برای ۱۷ هزار کودک در نیم‌روز فراهم کرد

کودکان نیمروز در کلاس درس

یونیسف؛ صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل متحد برای بیش از ۱۷ هزار کودک دختر و پسر در ولایت نیم‌روز زمینه‌ی آموزش را فراهم کرد.

مسوول دفتر یونیسف در این باره می‌گوید که ۵۰۰ صنف محلی در ولسوالی‌های گوناگون ولایت نیم‌روز برای افراد بازمانده از درس مهیا شده‌ و روند آموزش در این صنف‌ها بربنیاد حمایت مالی تامین کننده از سه تا هشت سال ادامه خواهد داشت.

به گفته‌ی مسوولان این نهاد، برای آموزش این کودکان ۵۰۰ آموزگار مرد و زن نیز استخدام شده‌اند.

یار محمد حق‌یار، رییس معارف طالبان در ولایت نیم‌روز با استقبال از این اقدام یونیسف گفت:”برای بهبود اوضاع تعلیم و موثریت بیش‌تر این برنامه‌ی آموزشی، ریاست معارف همواره از آن نظارت کرده و با دفتر حامی، هماهنگی خواهیم داشت.”

این کودکان که حالا زمینه‌ی آموزش برای‌شان فراهم شده‌است، در روستاها و محله‌های دوردست نیم‌روز زندگی می‌کنند و به علت نبود مکتب از آموزش محروم بوده‌اند.

آنان از این‌که زمینه‌ی آموزش برای‌شان فراهم شده و برای اولین بار در صنف درسی حضور یافته‌اند، خُرسند استند.

صفورا یک تن از دانش آموزان دختر در این ولایت است، او آرزو دارد پزشک شود و می‌گوید: «سال‌ها است از نعمت سواد و تعلیم بی‌بهره بوده‌ایم. حالا نهایت کوشش را خواهیم کرد تا به بلندترین سطح سواد دست یابیم و برای جامعه‌ مصدر خدمت شویم.»

در همین حال، شماری از باشندگان نیم‌روز از فراهم سازی زمینه‌ی آموزش برای فرزندان‌شان ابراز خرسندی می‌کنند.

مریم باشنده‌ی نیم‌روز از این اتفاق خوش‌حال است و می‌گوید که:” طفل‌های ما دیر وقت می‌شود که از تحصیل بازمانده بودند. این‌ها راه‌های شان از مکتب‌ها دور است و اطفال خُرد هستند. راه‌اندازی این برنامه خیلی خوب شد.»

خداداد باشنده‌ی دیگر نیم‌روز که خوش‌حالی در چهره‌اش موج می‌زند، افزود: «ما در قریه‌ی دوردست زندگی می‌کنیم، از بازار و از همه‌چیز چهار کیلومتر دور هستیم و حالا خیلی خوش‌حال هستیم که در قریه‌ی ما مکتب شروع شده‌است‌.»

یونیسیف در حالی این برنامه‌ی آموزشی را راه‌اندازی می‌کند که مشکلات موجود و جنگ‌های چندین ساله در افغانستان سبب شده تا در بسیاری از روستاها و بخش‌های دور دست کشور، هزارها تن از نعمت سواد بی‌بهره بمانند.

به‌گونه‌ی مجموعی در ولایت نیم‌روز ۱۶۲ مکتب وجود دارد که ۱۵ مکتب در گذشته به دلایل نا‌امنی مسدود بوده‌است، پنج مکتب هم در جریان یک‌سال گذشته به دلیل نبود آموزگار بسته شده و در حال حاضر تنها ۱۴۲ مکتب فعال بوده و ۵۸۰۰۰ آموزگار دختر و پسر مشمول این مکتب‌ها استند.