افغانستان

تبعات حمله‌ی روز گذشته به سفارت روسیه در کابل

سرک دارالامان در نزدیکی سفارت روسیه

پس از کشته شدن دو کارمند سفارت روسیه در حمله‌ی روز گذشته‌ی داعش، کرملین در واکنش به این حمله خدمات کنسلی سفارت روسیه در شهر کابل را متوقف کرد.

اجمل سهیل آگاه مسایل مبارزه با هراس افگنی می‌گوید که در سفر امیرخان متقی به روسیه توافق شده‌است که مراکز گروه‌های هراس افگن در شمال افغانستان از میان برداشته شود و به همین دلیل گشت‌وگذار هواپیماهای روسی ساخت ایران در شمال کشور افزایش یافته‌است.

آقای سهیل می‌افزاید که یک هواپیمای بی‌سرنشین روسی در ولایت تخار، یکی از مراکز گروه‌های هراس افگن را که با گروه‌های هراس افگن دیگر در آسیای میانه در ارتباط بود، هدف قرار داده‌است.

وی علاوه کرد: «هواپیمای بی‌سرنشین روسی ساخت ایران، یک مرکز آموزشی گروه‌های هراس‌افگن را که به شکلی با حلقات آسیای میانه در ارتباط بود، بم‌باران کرد. بعد از آن برای تلافی این اقدام، حمله بر سفارت روسیه انجام شد، بدون شک روسیه و چین می‌خواهند که شمال افغانستان عاری از افراد هراس‌افگن شود.»

در همین حال برخی از منابع محلی در ولسوالی درقد تخار نیز گشت‌وگذار هواپیماهای بی‌سرنشین را تایید می‌کنند.

حمله‌ی روز گذشته به سفارت روسیه در کابل واکنش‌های زیادی به همراه داشته‌است. دبیرکل سازمان ملل متحد و وزارت امور خارجه‌ی ایران با انتشار پیام‌های جداگانه این حمله را نکوهش کردند.

در پیام سازمان ملل آمده‌است که حمله در برابر غیرنظامیان، اشیای غیرنظامی از جمله ماموریت‌های دیپلماتیک بربنیاد قوانین بین‌المللی بشردوستانه به شدت ممنوع است.

شفیق‌الله شفیق آگاه مسایل سیاسی می‌گوید که فضای سیاسی افغانستان در رقابت‌های کشورهای منطقه و جنگ نیابتی دگرگون شده‌است.

او ادامه داد: «انفجار اخیر نشان داد که قدرت‌های بزرگ در سطح دنیا، افغانستان را میدان رقابت جنگ‌های نیابتی‌شان قرار داده‌اند و بدون شک این انفجار تاثیر منفی روی اوضاع اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی مردم افغانستان خواهد گذاشت.»

در حمله‌ی روز سه شنبه در برابر سفارت روسیه در کابل، شش نفر کشته شدند و ۱۱ نفر دیگر زخم برداشتند.

خالد زدران سخن‌گوی فرماندهی امنیه‌ی طالبان در کابل می‌گوید که حمله کننده‌ی انتحاری قصد داشت مواد انفجاری همراهش را در میان کسانی که در برابر سفارت روسیه در کابل گرد آمده بودند، منفجر بسازد؛ اما پیش از رسیدن به هدف، از سوی افراد طالبان از پای درآمد.

روز جمعه در منطقه‌ی گازرگاه شهر هرات نیز یک عامل انتحاری مولوی مجیب‌الرحمان انصاری را هدف قرار داد. در این حمله  ۱۹تن جان باختند و ۲۳ تن دیگر زخمی شدند. داعش مسوولیت انجام این حمله را برعهده گرفت.