افغانستان

هجوم هزاران خرخاکی در سمنگان زندگی مردم را مختل کرد

شماری از باشندگان ولایت سمنگان از هجوم هزاران حشره به اسم “خرک” یا خرخاکی، در ولسوالی حضرت‌سلطان این ولایت خبر می‌دهند.

باشنده‌های این ولسوالی سمنگان، در تماس تیلفونی امروز دوشنبه ۱۴ سنبله به خبرنگار تلویزیون آمو می‌گویند که چند روز می‌شود گواه حضور هزاران حشره‌ موسوم به خرک یا خرخاکی در روستاهای این ولسوالی بوده‌اند.

باشنده‌های این ولسوالی می‌گویند که از چند روز به این‌طرف، هجوم هزاران حشره زند‌گی مردم را در روستاهای گادی‌ها و آسیاآباد ولسوالی حضرت سلطان ولایت سمنگان به چالش روبه‌رو کرده‌است.

صوفی اکبر یکی از باشنده‌های روستای گادی‌های حضرت سلطان با ابراز نگرانی از این خطر پیش‌آمده می‌گوید: «چند روز است که آفت خداوند بالای مردم آمده و به اندازه‌‌ای حشره زیاد است که توان حساب وجود ندارد.»

کریم بای یکی دیگر از باشند‌گان این ولسوالی نیز با تایید هجوم حشره‌ها می‌گوید: «یک دفعه‌ای سر ما حشره بارید، چند روز است مردم سرگردان است و خیلی به زحمت هستیم.»

برخی دیگر از باشنده‌های این روستا می‌گویند که حشره‌ها با تاریک شدن هوا بر منازل آنان هجوم می‌آورند و پیش از طلوع آفتاب دوباره به کوه‌ها می‌روند.

قیوم خان از ساکنان این ولسوالی نیز می‌گوید: «شب‌ که می‌شود تمام خانه‌ها و منطقه را حشره می‌گیرد و نزدیک صبح همگی‌شان می‌روند. حشره‌ها خواب و آرامش ما مردم را گرفته‌است.»

با این حال باشنده‌های محل از ناتوانایی شان در مقابله با این حشره‌ها ابراز ناتوانی کرده و خواستار توجه مسوولان ریاست زراعت و مالداری این ولایت برای مهار این خطر استند.

نجیب‌الله از باشنده‌های‌ روستای آسیا‌آباد ولسوالی حضرت سلطان ولایت سمنگان می‌گوید‌: «مردم توان مبارزه با این خطر الهی را ندارند. ما از ریاست زراعت سمنگان می‌خواهیم که راه حل بنیادی پیدا کند تا ما بی‌غم شویم.»

از سویی هم مسوولان امنیتی طالبان در فرماندهی امنیه‌ی این ولایت نیز این خبر را تایید می‌کنند؛ اما از کمک برای ساکنان این روستاها چیزی نمی‌گویند.

یک منبع امنیتی، مبارزه با این آفت را از مسوولیت‌های ریاست زراعت و مالداری ولایت سمنگان دانسته و می‌گوید: «در این مورد ریاست زراعت و مالداری (طالبان) باید اقدام کند.»

خواستیم در این مورد دیده‌گاه ریاست زراعت و مالداری ولایت سمنگان را نیز با خود داشته باشیم؛ اما با وجود تلاش‌های مکرر موفق نشدیم.

برخی از افرادی که در مورد حشره‌ها آگاهی دارند، می‌گویند که حشره‌‌ی خرخاکی (خرک) نوعی حشر‌ه‌ای است که دارای ده جفت پا می‌باشد.

به گفته‌ی آن‌ها، خرخاکی‌ها سخت پوستان کوچک استند که اغلب ترجیح می‌دهند در خارج از خانه و در مکان‌های مرطوب و تاریک زندگی کنند.

خرخاکی‌ها موجودات بی‌آزار و مفیدی استند. آن‌ها هیچ گونه بیماری را منتقل نمی‌کنند و ضرری برای انسان ندارند و تا اکنون پنج نوع از آن‌ها شناخته شده‌است.