افغانستان

طالبان: داعش عامل قتل مولوی انصاری‌ است

تجمع مردم در برابر شفاخانه حوزوی هرات، لحظاتی پس از انفجار

طالبان با انتشار خبرنامه‌ای توضیحاتی درباره عملیات کشته شدن مجیب الرحمان انصاری ارائه کرده و داعش را مسئول این عملیات دانسته‌اند.


در بخشی از این خبرنامه آمده است که طالبان دو روز پیش «یک گروه چهار نفری داعش به سرکردگی ملا عيسی که مسئولیت ترور مجیب‌الرحمن انصاری» را به دوش داشته است را کشته اند. بر بنیاد این خبرنامه شخص ملا عیسی فرمانده گروه داعش در سطح هرات بوده است. این خبرنگامه همچنان افزوده است که یک داعشی دیگر به نام دین محمد نیز که گویا «مسئولیت ترور علما در غرب کشور» به دوش داشته است روز گذشته در فراه کشته شده است.

طالبان در این خبرنامه گفته اند که به مولوی انصاری حمایت امنیتی داده شده بود اما «خوش باوری» او سبب بی احتیاطی و قتل او شده است.

۱۸ کشته و ۲۳ زخمی در انفجار امروز هرات

مسئولان محلی طالبان در ولایت هرات می‌گویند که در انفجار امروز در نزدیکی مسجد جامع گازرگاه شریف هرات مجیب‌الرحمان انصاری خطیب مسجد جامع گازرگاه همراه هفده تن دیگر کشته شده‌اند.

حمیدالله متوکل، سخنگوی والی طالبان هرات در این باره گفت که در این رویداد که چاشت امروز جمعه رخ داد ۲۳ تن دیگر نیز زخم برداشته اند. به گفته‌ی او، تمام قربانیان این رویداد افراد ملکی هستند.

سخنگوی پولیس طالبان در هرات نیز گفت که این حادثه زمانی اتفاق افتاده است که مجیب الرحمن انصاری از خانه‌اش غرض ادای نماز جمعه به سوی مسجد در حال رفتن بود که «یک‌ انتحار کننده حین دست بوسی» با وی خود را منفجر کرده است.

مجیب‌الرحمن انصاری، پیش از این انفجار در یک گردهمایی که با حضور ملاعبدالغنی برادر، معاون رئیس الوزرای طالبان در هرات برگزار شد، شرکت کرده بود.

عبدالرحیم یکی از شاهدان عینی این انفجار به آمو می‌گوید: «خیلی از هموطنان ما متاسفانه شهید شده‌اند، خیلی‌ها زخمی شده بودند و حتی کسانی را دیدیم که تنها توته‌های گوشت‌شان مانده بود. متاسفانه وضعیت خیلی خراب بود و تعداد زیاد از هموطنان ما کشته و زخمی شدند».

زندگی و افکار مجیب‌الرحمان انصاری

مجیب‌الرحمان انصاری، فرزند خواجه محمد رفیق انصاری در سال ۱۳۶۲ در گازرگاه ولایت هرات متولد شد.

او از ۱۹ سالگی به عنوان خطیب مسجد جامع گازرگاه هرات فعالیت داشته است.

او در اواسط دهه هشتاد زمانی که علیه «سیدمحمد خیرخواه» نخستین والی هرات پس از اسماعیل خان سخنرانی کرد، به شهرت رسید.

در سال ۱۳۹۱ خورشیدی بار دیگر نام او بر سر زبان‌ها افتاد. او در آن زمان در مقابل برگزاری کنسرت موسیقی‌ که قرار بود در شهر هرات برگزار شود، موضع گرفت و گفت:«اگر در این کنسرت برگزار شود، خون‌ها ریخته خواهد شد، مسئولیت آن بر عهده برگزارکننده‌های آن است».

مولوی مجیب‌الرحمن انصاری از حامیان طالبان در غرب کشور بود و حتی در دوره جمهوریت در این باره سخن می‌گفت.

او عید نوروز را «عید مشرکین و مجوس» می‌خواند و در یک برنامه تلویزیونی شبکه «وصال حق» در عربستان سعودی، اهل تشیع را «روافض» خطاب کرده بود.

سخنرانی‌های مولوی انصاری معمولا با هیجان و احساسات فراوان همراه بود و که بسیاری‌های آن را عامل ترویج تندروی و خشونت در غرب کشور می دانستند. تحریک‌ سنی‌ها علیه شیعیان، فتوای سربریدن مخالفین رژیم امارت اسلامی و پشتیبانی از این حکومت در کارنامه‌ی او وجود دارد.

قابل ذکر است که مجیب الرحمن انصاری در آخرین گردهمایی حامیان طالبان که دو ماه پیش در کابل برگزار شده بود، سخنرانی کرد و در اظهارات جنجال برانگیزی گفت: «هر کس و هر گروه که در برابر نظام کنونی سر بلند کند باید گردن زده شود.»