افغانستان

جای خالی مردم در سخنان رئیس الوزرای طالبان

عکس از آژانس اطلاعاتی باختر.

ملا محمد حسن، رییس الوزرا طالبان در مراسم سالگرد خروج نیروهای امریکایی از افغانستان درحالی که هیچ سخنی درباره وضعیت معیشت مردم نگفت، به جامعه جهانی گفت که فشارهای شما بر افغانستان نتیجه نمی‌دهد و جهان باید مشکل خود را از راه گفت‌وگو با کابل حل کند.

نهم سنبله سال پار آخرین سرباز امریکایی میدان هوایی کابل را ترک کرد و به حضور ۲۰ ساله امریکا و ناتو در افغانستان پایان داد.

حالا یک‌سال بعد از این روز طالبان نهم سنبله را رخصتی عمومی اعلام کرده و آن را جشن گرفتند.

در مراسمی که در پایگاه هوایی بگرام برگزار شد، نیروهای طالبان در حضور مقام‌های ارشد این گروه رژه رفتند و چرخ‌بال‌هایی بر فراز این پایگاه به پرواز درآمدند.

ملا محمد حسن، رییس الوزرای طالبان در این مراسم با بیان اینکه جامعه جهانی با وضع تحریم ها بر افغانستان فشار می آورد، از زیر دستانش خواست که بزرگان طالبان را اطاعت کنند.

او گفت: «جامعه جهانی بر افغانستان تحریم وضع کرده است، فشارها و تحریم‌‌ها هیچ نتیجه‌ نمی‌دهد اما راه تفاهم و هماهنگی نتیجه خواهد داد.»

رییس الوزرای طالبان به نیروهای طالبان توصیه کرد که به خارجی‌ها اعتماد نکنند، زیرا به باور وی این کار نتیجه نخواهد داد.

این مقام طالبان می‌گوید که خارجی‌ها در ۲۰ سال گذشته در افغانستان حضور داشتند و اکنون با وضع تحریم‌ها بر افغانستان مشکل ایجاد می‌کنند.

ملا محمد حسن تاکید کرد: «امروز روزی است که بیست سال برای این روز قربانی دادیم و این روز را برایتان مبارکی می‌گم. بسیار افراد ما برای این روز خود را قربان کردند و این آرمان ما بود که کشور را آزاد کردیم.»

در همین حال برخی آگاهان سیاسی بر این باورند که با خروج نیروهای خارجی و به قدرت رسیدن طالبان، فقر در کشور افزایش یافت و مشکلات سیاسی، اقتصادی و اجتماعی در کشور به بار آمد.

شفیق‌الله شفیق؛ آگاه مسایل سیاسی تاکید کرد: «توهم‌ کاذب سیاسی زیر نام استقلال و خروج نیروهای خارجی همواره در افغانستان مطرح می‌شود که بیشتر جنبه سیاسی و گروهی برای یک گروه خاص دارد، اما در حقیقت فقر، گرسنگی، مهاجرت و بحران سیاسی را در قبال داشته است‌.»

بربنیاد گزارش سازمان ملل متحد در یک سال گذشته و با سقوط نظام جمهوریت در افغانستان بیش از نیمی از جمعیت افغانستان در زیر خط فقر قرار گرفته‌اند و بسیاری از خانواده‌ها به غذای کافی دسترسی ندارند.