جهان

تاکید وزیر نیروی ایران بر عملی سازی معاهده آبی هیرمند

وزیر نیروی ایران در کابل با ملابرادر و امیرخان متقی دیدار کرد.

وزیر نیروی ایران که روز گذشته برای دیدار با مقامات طالبان به کابل رفته امروز با امیرخان متقی، ملا برادر و وزیر انرژی حکومت سرپرست دیدار کرد.

علی‌اکبر محرابیان در دیدار با مقامات طالبان بر عملی سازی معاهده ۱۳۵۱ هـ ش دریای هلمند میان افغانستان و ایران، تاکید کرد.

براساس معاهده هیرمند که در سال ۱۹۷۲ میلادی به امضای مقامات وقت ایران و افغانستان رسید، سهم ایران از آب رودخانه هیرمند معادل ۸۲۰ میلیون متر مکعب در سال و در حدود ۲۶ متر مکعب در ثانیه است که البته در ماه‌ها و فصول مختلف تفاوت می‌کند.

این مقام ایرانی در دیدار با وزیر انرژی حکومت سرپرست طالبان برهمکاری در بخش‌های تولید و صادرات برق و پروژه‌های انتقال آب به شهرهای بزرگ افغانستان تاکید کرد.

محرابیان امروز در ادامه دیدارهای خود در کابل با ملاعبدالغنی برادر دیدار کرد و از تمایل ایران برای روابط خوب با همه کشورهای همسایه سخن گفت.

این درحالی است که ابراهیم رئیسی؛ رئیس جمهور ایران در روزهای گذشته به وزارت نیرو و وزارت خارجه این کشور دستور داد که موضوع حقابه هیرمند را به شکل جدی دنبال کنند. ایران همواره ادعا کرده است که افغانستان هیچ گاه به اندازه تعهد خود در معاهده هیرمند درباره باز کردن راه آب برای این کشور عمل نکرده است.