ساینس و تکنالوژی

روسیه ماهواره ایرانی «خیام» را به فضا پرتاب کرد

تصویری از لحظه پرتاب ماهواره خیام به فضا

سازمان فضایی روسیه اعلام کرد که ماهواره ایرانی خیام را توسط موشک حامل ماهواره‌بر «سایوز» از پایگاه فضایی «بایکونور» قزاقستان به فضا پرتاب کرده است.

شرکت راس کاسموس (سازمان فضایی روسیه) اعلام کرد که ماهواره ایرانی خیام در تاریخ ۹ آگوست (۱۸ اسد) توسط موشک حامل سایوز از پایگاه فضایی بایکانور به فضا پرتاب شد.

در بیانیه سازمان فضایی روسیه آمده است: «براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده (قرار بود) در تاریخ نهم آگست سال ۲۰۲۲ موشک حامل سایوز با مرحله فوقانی از پایگاه فضایی بایکانور پرتاب شود و طبق سفارش جمهوری اسلامی ایران یک فضاپیمای سنجش از دور زمین به نام خیام را به مدار کره زمین حمل کند.»

طبق این اطلاعات، موشک سایوز یک بار عبوری را نیز به همراه خواهد داشت که شامل ۱۶ فضاپیمای کوچک است که توسط چند دانشگاه برجسته، شرکت‌های تجاری و سازمان‌های غیرانتفاعی ساخته شده‌اند.

ماهواره “خیام” با وزن ۶۰۰ کیلوگرم با ماهواره‌بر «سایوز» به مدار ۵۰۰ کیلومتری زمین پرتاب شد تا طبق اعلام سازمان فضایی به مدت ۵ سال از داده‌ها و تصاویر ارسالی آن در حوزه‌های کشاورزی، منابع طبیعی، محیط زیست، منابع آبی، معادن و پایش مرزها و مدیریت حوادث غیرمترقبه و نیروهای دفاعی استفاده شود.