افغانستان

تناقض مشهود در آمار طالبان و شاهدان عینی انفجار جمعه در کابل

عکس از رسانه های اجتماعی.

برخی از گواهان رویداد و منابع محلی می‌گویند که در انفجار دیروز کابل بیش از ۲۰ نفر کشته شدند و بیش از ۵۰ نفر دیگر زخم برداشته‌اند‌.

عصر روز جمعه کابل گواه یک انفجار بود. انفجاری که مراسم عزاداران حسینی را در روز هفتم محرم در دشت برچی کابل، جایی که بیشتر ساکنان آن از قوم هزاره هستند، را هدف قرار داد. به گفته شاهدان عینی زنان و کودکان هم در میان زخمی‌ها و جانباختگان این رویداد هستند.

شماری از گواهان رویداد می‌گویند که پس از انفجار در محل رویداد صدای تیراندازی نیز شنیده شده است.

سه باشنده محل که در انتقال زخمیان سهم داشته‌اند؛ شمار قربانیان رویداد را بیش از ۲۰ نفر و شمار زخمیان را بالاتر از ۵۰ نفر می‌گویند.

حسین خاموش؛ باشنده محل می‌گوید: «از یک فامیل سه نفر کشته شد و دو کودک از یک خانواده شهید شده است. شهدای فردی خیلی زیاد است. دیروز این سرک مزدحم و پر از خون بود.»

عبدالله؛ دیگر باشنده محل نیز می‌گوید: «تعداد زیادی از کودکان کشته و زخمی شدند. دیروز هفتم محرم بود و این روز ازدحام بیشتر می‌باشد. دیروز در عین ازدحام که محل که عبور و مرور مردم می‌باشد، انفجار صورت گرفت.»

برخی از گواهان رویداد می‌گویند که انفجار زمانی صورت گرفت که مراسم علم کشی از مسجد باقر العلوم و مسجد گلزار جریان داشت.

عزیزالله؛ گواه رویداد گفت: «در دکان نشسته بودم که انفجار شد. دوستان صدا زدند که نرو انتحاری دوم می‌شود. من در گپ مردم تن ندادم. آمدم دیدم یک سیاسر طفلک در بغلش ناله و فریاد می‎کند. دو سیاسر زخمی افتاده، یک جوان از گردن زخمی شده دیدم پنج نفر خانم جابجا فوت کرده، یک طفلک سر یک مرد افتاده بود و مرد می‌سوخت. دیدم یک طفلک دیگر سر جنازه برادرم افتاده است و هفت تا هشت مرد جابجا فوت کرده بود.»

مهدی احرار که از نزدیک شاهدی این رویداد بوده گفت: «متاسفانه امروز باز هم جلادان خون آشام تعدادی از عزاداران حسینی را در غرب کابل به خاک و خون نشاندند.»

حامد کرزی رییس جمهور پیشین، عبدالله عبدالله رییس پیشین مصالحه ملی، گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در امور افغانستان، رییس جمهور ایران و نماینده ویژه اتحادیه اروپا برای افغانستان این حمله را نکوهش کرده‌اند.

توماس نیکلسون، نماینده‌ ویژه‌‌ی اتحادیه‌ اروپا برای افغانستان با خانواده‌های قربانیان ابراز همدردی کرده و خواستار حفاظت از همه مردم افغانستان از جمله هزاره‌ها شده است.

رئیس جمهور ایران نیز در واکنش به حمله روز جمعه در غرب کابل گفت: «کسانی که مجلس سوگواران حسینی را در افغانستان به خاک و خون می‌کشند، یزیدیان زمان و ایادی استکبارند که درصدد تفرقه‌افکنی هستند.»

فرماندهی امنیه طالبان برای کابل در روز جمعه شمار قربانیان را هشت نفر و زخمی‌ها را ۱۸ نفر اعلام کرد، در حالی‌که رویتروز به نقل از یک عضو برجسته طالبان، شمار زخمیان و کشته شدگان را بیش از ۵۰ نفر گفته است و باشنده‌های محل شمار قربانیان و زخمیان رویداد را بیشتر از این می‌دانند. مسئولیت این حمله را گروه داعش به عهده گرفته است.

غرب کابل در سه روز گذشته ‌پی‌هم شاهد حملات خونین بوده است. بر بنیاد گزارش سازمان ملل متحد، در این سه روز دست‌کم ۱۲۰ تن قربانی این حملا شده اند. مراسم عزاداری در ماه محرم در سال‌های اخیر، همواره هدف حملات خونین قرار گرفته است. در بیشتر موارد، مسئولیت این حملات را گروه داعش پذیرفته است. حملاتی که بیشتر قربانیان آن هزاره‌ها و شیعه‌ها بوده اند.