افغانستان

باشندگان بامیان خواستار تامین امنیت مراسم محرم هستند

مردم بامیان برای روز عاشورا آماده می‌شوند.

مراسم عاشورا یا دهم محرم همه ساله در سراسر کشور برگزار می‌شود. باشندگان بامیان می‌گویند که آنان خواهان تامین امنیت مراکز مذهبی بگونه‌ی جدی هستند.

با توجه به حملات خونین برشماری از مساجد اهل تشیع در قندهار، قندوز و مزارشریف در یکسال گذشته برخی نگرانی‌ها در بامیان وجود دارد که اماکن مذهبی این ولایت در هنگام عزاداری هدف قرار بگیرد.

احمد یکی از دانشجویان دانشگاه بامیان در این باره می‌گوید که در این شب و روزها با نگرانی زیادی به مسجد می‌روم. شب‌ها هنگامی که در مراسم اشتراک می‌کنم نگران هستم که مبادا واقعه‌ای رخ دهد.

او در ادامه تاکید کرد که دو تن از سربازان حکومت طالبان در دروازه مسجد ایستاد هستند و رفت و آمدها را کنترل می‌کنند، اما احمد نمی‌تواند ترس خود را مخفی کند و در این باره نگرانی نداشته باشد.

قربان که در بازار بامیان دست ‌فروشی می‌کند نیز می‌گوید که هنوز برای امنیت مساجد در روزهای محرم فکری نشده است. او از مسئولان حکومت طالبان می‌خواهد که باید تدابیری بسنجند و امنیت مساجد و حسینیه‌ها بگونه‌ی کامل تامین شود.

با این حال سید نصرالله واعظی؛ رئیس شورای علمای مرکز بامیان می‌گوید که آنها نگرانی‌های امنیتی خود را با مسئولان طالبان در این ولایت در میان گذاشته‌اند و در حال حاضر تشویش‌‌شان رفع شده است.

واعظی در این باره به آمو گفت که امسال آنها در مورد امنیت امیدواری بیشتری دارند.

او افزود: «شورای علمای شیعه در کابل نیز کمیسیونی را ایجاد کرده است تا در بخش تامین امنیت مساجد با مسئولین امنیتی طالبان کار کنند.»

صدیق‌الله شاهین؛ فرمانده امنیه بامیان نیز اطمینان می‌دهد که همه آمادگی‌ها را برای تامین امنیت روزهای محرم روی دست گرفته‌ شده است.

شاهین گفت: «در مرکز بامیان ۳۰ مکان است که برای مردم اطمینان می‌دهیم که چک پاینت‌ها ایجاد شده است و مشکلی پیش نمی‌آید.»

وقوع حملات خونین بر مساجد اهل تشیع در شهرهای مختلف کشور باعث شده که نگرانی‌ها از امنیت مکان‌های مذهبی همچنان ادامه داشته باشد. نمایندگی‌های دولت‌های اروپایی و سازمان‌های حقوق بشری همواره به طالبان گفته‌اند که حملات هدفمند سازمان ‌یافته به اماکن مذهبی نیاز به تحقیق فوری و پاسخ‌دهی دارد.