افغانستان

آغاز ماه محرم زیر تهدیدهای بلند امنیتی و مشکلات اقتصادی مردم

ورودی یکی از مراکز مذهبی در شهر مزارشریف در روز اول ماه محرم

همه ساله با فرا رسیدن ماه محرم چهره‌ شهرها و قریه‌های کشور به ویژه بلخ با لباس سیاه عزا آراسته می‌شود؛ اما در سال جاری از حال و هوای محرم خبری نیست.

شماری از عزاداران حسینی در بلخ افزایش رویدادهای امنیتی در ماه‌های اخیر به ویژه در مناطق شیعه نشین بلخ را نگران کننده می‌دانند.

آنان با ابراز نگرانی از تهدیدهای امنیتی از حکومت سرپرست طالبان می‌خواهند که امنیت مساجد و تکیه‌خانه‌های بلخ و دیگر شهرهای کشور را تامین کنند.

واحد حسینی؛ عالم دین و از برگزار کنند‌گان این مراسم بر لزوم روی دست‌گیری تدابیر جدی امنیتی جهت تامین امنیت مساجد و تکیه‌خانه‌ها تاکید می‌کند و می‌گوید: «هر مسجد مشابه به هر وزارت است. طالبان باید به صورت جدی امنیت مسجد‌ها و تکیه‌خانه‌ها را بگیرد تا مردم با خیال راحت عزاداری کنند.»

سیدحیدر هاشمی؛ یکی دیگر از عالمان دین و برگزار کننده مراسم ویژه ماه محرم بر نقش شهروندان در کنار نیروهای امنیتی در تامین امنیت تاکید می‌کند و می‌گوید: «مردم و بزرگان محل باید در کنار نیروهای امنیتی تلاش کنند تا جان عزاداران حسینی با خطر روبرو نشود.»

بازرسی ماشین‌ها در شهر مزارشریف

در همین حال شماری از مسئولان فرهنگی می‌گویند که مشکلات اقتصادی نیز بر رنگ و بوی این مراسم تاثیر گذاشته است.

آنان هر چند بر اهمیت توجه برگزاری مراسم عزاداری در ماه محرم سال جاری تاکید می‌کنند اما می‌گویند که به دلیل مشکلات مالی امسال نتوانسته‌اند برای برگزاری این مراسم آمادا‌گی‌های لازم را بگیرند.

علی رحمان؛ مسئول فرهنگی مراسم‌های محرم در بلخ تحولات اخیر در کشور را در برنامه‌های امسال تاثیرگذار دانسته و می‌گوید: «به دو دلیل امسال محرم رونق سابق را ندارد. اول اینکه بخش زیادی از افرادی که در گذشته مراسم عزاداری را برگزار می‌کردند، فعلا در افغانستان نیستند و دوم این که مردم مشکلات اقتصادی دارند.»

با این حال هم‌زمان با نگرانی‌ها از تهدید‌های امنیتی در بلخ، مقام‌های امنیتی طالبان در این ولایت می‌گویند که با تدابیر جدی امنیتی برای تامین امنیت این مراسم تلاش می‌کنند.

محمد آصف وزیر سخنگوی فرماندهی طالبان در بلخ با تاکید بر تامین امنیت مساجد و تکیه‌خانه‌های شهر مزارشریف می‌گوید: «در نشست مشترک امنیتی تصمیم بر این شد تا امنیت مساجد و تکیه‌خانه‌ها در بلخ اولویت پولیس باشد. ما در هر مسجد نیروی امنیتی تعیین کردیم.»

از سوی دیگر، عبدالهادی ابو ادریس، معاون والی بلخ اداره طالبان، بر وحدت و همدیگر پذیری میان مذاهب سخن می‌زند و می‌گوید که طالبان در کنار شیعیان افغانستان از این ماه بزرگداشت خواهند ‌کرد.

او می‌‌افزاید: «شیعیان کشور بخشی از مردم افغانستان هستند و ما مسئولیت داریم تدابیر ویژه امنیتی را برای تامین امنیت جان (عزاداران) بگیریم‌. به هدایت والی بلخ به هر مسجد دو نیروی امارت تعیین شده‌ است.»

با این حال قرار است گرامیداشت محرم امسال در بیش از ۲۵۰ محل در شهر مزارشریف و ۵۰ محل در ولسوالی‌های بلخ برگزار شود. مسئولان برگزاری این مراسم بزرگ دینی می‌گویند که تلاش خواهند کرد که با برگزاری مراسم‌های عزاداری از این واقعه تاریخی بزرگداشت به عمل آوردند.