Uncategorized @fa

کوچ‌ اجباری بی‌جاشدگان داخلی از سوی طالبان در بلخ

شماری از خانواده‌هایی که به علت جنگ‌ها، ناامنی‌ها و خشک‌سالی در اطراف شهر مزارشریف؛ مرکز ولایت بلخ، بی‌جا شده‌اند ادعا می‌کنند که طالبان‌ آنان را ناگزیر به برگشت دوباره به خانه‌‌هایشان کرده‌اند.

این خانواده‌ها که به منطقه‌ی «کمپ یونیت» در شهر مزارشریف آواره شده‌اند ادعا می‌کنند که طالبان با ویران کردن خیمه‌هایشان از آنان خواسته‌اند تا در درازای سه روز این منطقه را ترک کنند و به جای دیگری منتقل شوند.

این‌ بی‌جا شدگان هم‌چنان ادعا می‌کنند که طالبان در کنار ویران کردن خیمه‌هایشان تعدادی از نمایندگان این اردوگاه مهاجرین را با خود برده‌اند.

بر بنیاد آمارهای رسمی هم‌اکنون نزدیک به ۶۰۰ خانواده‌ از ولایت‌های جوزجان، سرپل، فاریاب و چند ولسوالی ولایت بلخ بیجا شده‌اند که به گفته این بیجا شدگان با کمترین امکانات، شب‌ها و روزهایشان را سپری می‌کنند.

یکی از این بیجاشدگان که نخواست نامی از او گرفته شود می‌گوید: «برای ما سه روز وقت دادند گفتند باید این منطقه را خالی کنیم، در غیر آن ما را لت‌وکوب خواهند کرد.»

برخی دیگر این بیجا شدگان می‌گویند که طالبان برای آوردن فشار بر آنان به نهاد‌های خیریه اجازه توزیع کمک‌های بشری را نمی‌دهند.

یک منبع از این اردوگاه با تایید این موضوع به تلویزیون آمو می‌گوید: «چندین نهاد می‌خواست برای ما کمک کند اما طالبان در دقیقه‌ی آخر اجازه ندادند. این واقعا ظلم است. ما غریب‌ها کجا برویم؟»

خواستیم در این باره دیدگاه ریاست مهاجرین و عودت‌کننده‌گان ولایت بلخ را داشته باشیم، اما موفق به این کار نشدیم.