افغانستان

مردم بلخ برای آسیب‌دیدگان زمین‌ لرزه کمک نقدی جمع می‌کنند

پس از جوزجان حالا مسئولان محلی طالبان در بلخ با هماهنگی باشندگان شهر مزارشریف روند گردآوری کمک‌های نقدی را برای کمک به آسیب‌دیدگان زمین لرزه‌های اخیر در ولایت‌های پکتیکا، پکتیا و خوست آغاز کرده‌اند.

این کارزار امروز (شنبه، ۴ سرطان) با گذاشتن چهار صندوق در اطراف زیارتگاه حضرت‌ علی به هدایت والی طالبان در بلخ به هدف پشتیبانی از آسیب‌دیده‌های این رویداد خونین آغاز شد.

«مولوی نورالهادی ابو ادریس» معاون والی بلخ، پشتیبانی از آسیب‌دیدگان را مهم می‌داند و از تمامی بازرگانان، افراد و نهادهای خیریه می‌خواهد که با این کارزار دو روزه همراه شوند.

معاون والی بلخ می‌گوید: «درد مردم پکتیکا، پکتیا و خوست درد مشترک ما است و تاجران و افرادی که توانایی دارند در این کمک‌ها سهم بگیرند تا بتوانیم برای آسیب دیدگان کمک کنیم.»

در همین حال مسئول ریاست اطلاعات و فرهنگ بلخ با تاکید بر شفافیت این روند می‌گوید که پول‌ گردآوری شده بر بنیاد یک برنامه‌ منظم و زیر نظارت کمیته‌ متشکل از هشت نهاد دولتی بلخ به آسیب‌دیده‌گان زمین لرزه‌ اخیر رسانده می‌شود.

عطامحمد ساهو مسئول اطلاعات ریاست اطلاعات و فرهنگ بلخ می‌افزاید: «این کمپاین تحت نظر یک کمیته‌ که از سوی هشت نهاد دولتی به شمول ولایت ساخته شده روند شفاف است مردم با خیال راحت بیاید سهم انسانی خود را ادا کنند.”

در همین حال شماری از باشندگان ولایت مزارشریف مرکز ولایت بلخ که برای کمک به آسیب‌دیده‌گان زمین‌لرزه‌ اخير آمده‌اند، خواهان حضور گسترده‌ی مردم در این روند هستند.

نقیب‌الله باشنده‌ شهر مزارشریف می‌گوید: «هموطنان ما در ولایت‌هایی که زلزله زده نیاز به همدردی و یاری دارند، بر ما فرض است که برایشان کمک کنیم.»

لعل‌محمد باشنده‌ بلخ در این باهر می‌گوید: «در کنار مردم بلخ خواست ما از تمام افرادی که توانایی مالی دارند چه در داخل و چه در خارج هستند این است که باید امروز در کنار مردم آسیب‌دیده خود باشند.»

با این همه به روز (جمعه، ۳ سرطان) ریاست اطلاعات و فرهنگ طالبان در جوزجان در کنار سایر ولایت‌های کشور کارزار گردآوری کمک‌های نقدی را با هدف پشتیبانی از خانواده‌های که سرپناه خود را از دست داده‌اند آغاز کرده است.

گرد آوری کمک‌های نقدی در ولایت‌های کشور پس از آن آغاز شد که اوایل بامداد روز چهارشنبه هفته‌ی جاری زمین‌لرزه‌ای به قدرت ۵.۹ درجه‌ی ریشتر ولایت‌های پکتیا، پکتیکا و خوست را لرزاند.

طالبان تلفات این زمین‌لرزه را بیش از یک‌هزار و ۱۰۰ کشته و بیش از یک‌هزار و ۵۰۰ زخمی اعلام کرده‌اند.

از سویی هم بر بنیاد برآورد‌های دفتر هماهنگ‌کننده‌ کمک‌های بشری سازمان ملل (اوچا) نزدیک به ۷۷۰ نفر در ولسوالی‌های برمل و گیان پکتیکا و ولسوالی سپیره ولایت خوست جان باخته و یک‌هزار و ۴۵۵ نفر دیگر زخمی شده‌اند.

به گفته‌ی این نهاد در جریان این رویداد مرگ‌بار، یک هزار و ۵۰۰ خانه‌ مسکونی نیز در ولایت‌های خوست، پکتیکا و پکتیا ویران شده‌اند.

در همین حال محمد آیویا، نماینده صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل (یونیسف) در افغانستان می‌گوید که دست‌کم ۱۲۱ نفر از قربانیان زمین‌لرزه در ولایت‌های پکتیکا و خوست، کودکان هستند.

در ادامه‌ی کمک‌های بشردوستانه چین اعلام کرده است که برای خانواده‌های که در این زمین‌لرزه در ولایت‌های پکتیکا و خوست آسیب دیده‌اند به ارزش ۵۰ میلیون یوان، معادل ۷.۵ میلیون دالر کمک بشردوستانه‌ اضطراری می‌فرستد.

بر بنیاد گزارش ها، قرار است که اولین بسته یی از کمک‌های کشور چین در ۲۷ جون با یک پرواز چارتر به سوی افغانستان حرکت کند.