خاور میانه

ترمپ به ایران: یا توافق کنید یا منتظر حمله‌ شدیدتر باشید

دونالد ترمپ رئيس جمهور ایالات متحده

رئیس‌جمهور دونالد ترمپ روز چهارشنبه به ایران هشدار داد که در صورت خودداری از مذاکره برای کنار گذاشتن برنامه هسته‌ای، حمله بعدی «به‌مراتب شدیدتر» خواهد بود. او گفت «ناوگان عظیم» امریکا به سوی ایران در حرکت است.

ترمپ در پیامی در شبکه اجتماعی تروت سوشیل نوشت: «یک ناوگان عظیم به‌سوی ایران در حرکت است… آماده، مایل و قادر است که در صورت لزوم مأموریت خود را با سرعت و خشونت اجرا کند.»

او با دعوت از ایران برای بازگشت به میز مذاکره برای دستیابی به یک «توافق منصفانه و عادلانه — بدون سلاح هسته‌ای» افزود: «همان‌طور که پیش‌تر هم به ایران گفتم: معامله کنید!» ترمپ همچنین به عملیاتی به نام «چکش نیمه‌شب» اشاره کرد که به گفتهٔ او پیش‌تر در ایران انجام شده بود و هشدار داد که حملهٔ بعدی «به‌مراتب بدتر» خواهد بود.

ترمپ جزئیاتی دربارهٔ زمان یا محل اعزام این ناوگان ارائه نکرد.

تا لحظهٔ انتشار این گزارش، مقامات ایرانی به این گفته‌ها واکنشی نشان نداده‌اند.

افزایش لحن تهدیدآمیز امریکا در حالی مطرح می‌شود که ایران درگیر موجی از اعتراض‌های گسترده و ضدحکومتی است که از اواخر دسمبر آغاز شد و بیش از دو هفته ادامه داشت. این اعتراض‌ها که ابتدا در واکنش به سقوط شدید ارزش ریال و دشواری‌های اقتصادی شکل گرفت، به سرعت به نارضایتی‌های وسیع‌تری از وضعیت معیشتی و سیاسی انجامید و به ده‌ها شهر گسترش یافت.

نیروهای امنیتی ایران برای سرکوب معترضان از گلوله جنگی و اقدامات خشونت‌بار استفاده کرده‌اند. گزارش‌های مستقل از کشته‌شدن هزاران نفر و بازداشت ده‌ها هزار تن حکایت دارد، هرچند دولت ایران آمار کمتری ارائه می‌کند.

مقام‌های جمهوری اسلامی همچنین با اعمال محدودیت بر اینترنت و ارتباطات سراسری، امکان پوشش مستقل از رویدادها را به‌طور گسترده کاهش داده‌اند.

تنش میان تهران و واشنگتن در سال‌های اخیر همواره بالا بوده است؛ از جمله بر سر برنامهٔ هسته‌ای ایران، نفوذ منطقه‌ای آن و تحریم‌های امریکا. دولت امریکا بارها اعلام کرده که اجازه نخواهد داد ایران به سلاح هسته‌ای دست یابد، در حالی‌که تهران تأکید دارد که فعالیت‌های هسته‌ای‌اش تنها اهداف صلح‌آمیز را دنبال می‌کند.

گفته‌های تازه ترمپ در ادامهٔ مجموعه‌ای از هشدارهای پیشین او به ایران درباره خشونت در برابر معترضان و دعوت به مذاکره بیان شده و نشانه‌ای دیگر از افزایش تنش میان دو کشور، در یکی از خونبارترین دوره‌های ناآرامی داخلی در ایران طی دهه‌های اخیر است.