امنیت

نخست‌وزیر پاکستان خواستار فشار جامعه جهانی بر طالبان برای اجرای تعهدات امنیتی شد

شهباز شریف، نخست‌وزیر پاکستان، از جامعه جهانی خواست تا با اعمال فشار بر طالبان، آنان را به اجرای تعهدات بین‌المللی‌ و مهار گروه‌های «هراس‌افکنی» که از خاک افغانستان فعالیت می‌کنند، وادار کند.

آقای شریف که در یک نشست بین‌المللی در عشق‌آباد، به مناسبت سی‌امین سالگرد اعلام بی‌طرفی دائمی ترکمنستان سخن می‌گفت، تأکید کرد که اسلام‌آباد برای مقابله با آنچه «تهدید ناشی از افراط‌گرایی» خواند، نیازمند حمایت جهانی است.

او گفت: «ما نیاز داریم که جامعه جهانی از رژیم طالبان در افغانستان بخواهد به تعهدات بین‌المللی خود پایبند باشد و تروریست‌هایی را که از خاک این کشور فعالیت می‌کنند، مهار کند.»

شهباز شریف از قطر، ترکیه، عربستان سعودی، ایران و امارات متحده عربی به‌دلیل نقش‌شان در میانجی‌گری برای برقراری آتش‌بس میان پاکستان و طالبان قدردانی کرد و افزود که اگرچه این آتش‌بس برقرار است، اما «شکننده» باقی مانده است.

نخست‌وزیر پاکستان همچنین تأکید کرد که کشورش متعهد به حل‌وفصل مسالمت‌آمیز اختلافات است و به قطعنامه ۲۷۸۸ شورای امنیت سازمان ملل که در اوایل سال جاری با حمایت پاکستان تصویب شد، اشاره کرد. این قطعنامه بر تقویت سازوکارهای بین‌المللی برای حل منازعات از راه‌های صلح‌آمیز تأکید دارد.

شریف در جریان سفر دو روزه‌اش به ترکمنستان، با رئیس‌جمهور این کشور، سردار بردی‌محمدوف دیدار کرد و بر تقویت روابط دوجانبه، از جمله همکاری‌های تجاری، اقتصادی و اتصال منطقه‌ای، تأکید نمود. او همچنین در مراسمی در «یادمان بی‌طرفی» در عشق‌آباد شرکت کرد.

رهبران شماری از کشورها، از جمله روسیه و ترکیه نیز در این نشست حضور داشتند.

این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که پاکستان بارها از طالبان خواسته است در برابر جنگجویان تحریک طالبان پاکستان که در خاک افغانستان حضور دارند، اقدام کند. طالبان حضور این گروه را در افغانستان رد کرده‌اند، اما سازمان ملل گزارش داده که تی تی پی حدود ۶۰۰۰ جنگجو در افغانستان دارد.

روابط طالبان و پاکستان طی دو ماه گذشته با تنش‌های بی‌سابقه‌ای روبه‌رو شده است. در پی این تنش‌ها، گذرگاه‌های مرزی مهم میان دو کشور بسته مانده و هزاران موتر باربری در دو سوی مرز متوقف شده‌اند.