جهان

سه خبر از جهان

ادامه حمله‌های هواپیماهای بی سرنشین در اوکرایین

مقام های اوکرایینی روز جمعه اعلام کردند که سیستم دفاع هوایی این کشور۱۰ موشک و بیش از ۲۰ هواپیمای بی‌سرنشین روسی را بر فراز شهر کی‌یف، دنیپرو و بخش‌های شرقی این کشور ساقط کرده است.

روسیه در ماه روان حمله‌های موشکی و حمله با هواپیمای بی سرنشین به اوکرایین را افزایش داده است؛ و نیز عمدتا به تاسیسات لوجستیکی و زیرساختی این کشور حمله کرده است.

نیروی هوایی اوکرایین اعلام کرده اند که ۱۰ موشک شلیک شده از دریای خزر، ۲۳ هواپیمای بی سرنشین ساخت ایران و دو هواپیمای بی سرنشین نظارتی را سرنگون کرده است.

این در حالی است که روز پنجشنبه نیز کیف اعلام کرد که پدافند هوایی این کشور ۳۶ هواپیمای بی سرنشین ساخت ایران که از خاک روسیه پرتاب شده بودند، را سرنگون کرده است.

امریکا: توسعه موشک‌های بالستیک در ایران تهدیدی برای امنیت منطقه و جهان است

متیو میلر، سخنگوی وزارت امور خارجه امریکا روز پنجشنبه گفت که توسعه موشک های بالستیک تهران، تهدیدی جدی برای امنیت منطقه و جهان است.

سه مقام اروپایی نیز به رویترز گفته اند که انگلیس، فرانسه و آلمان به ایران هشدار داده‌ اند که اگر تهران اورانیوم را به حد مطلوب برای سلاح هسته‌ای غنی‌سازی کند، تحریم‌های ملل متحد را علیه ایران باز خواهند گرداند.

این تهدید که سال گذشته در نامه‌ای که از سوی وزرای خارجه این کشورها ارسال شد، نشان میدهد که ایران میتواند اورانیوم با درجه خلوص ۹۰ درصد تولید کند که برای ساختن سلاح هسته ای کافی است.

جاپان در تلاش اعمال تحریم‌های بیشتر بر روسیه

جاپان روز جمعه اعلام کرد که به دنبال توافق گروه هفت در نشست هفته گذشته در هیروشیما مبنی بر تشدید اقدامات در برابر روسیه، توکیو تحریم‌های بیشتری را در برابر مسکو اعمال خواهد کرد.

هیروکازو ماتسونو، دبیر ارشد کابینه و سخنگوی ارشد دولت جاپان روز پنجشنبه اقدام مسکو برای استقرار تسلیحات هسته‌ای در بلاروس را محکوم کرد و گفت که این اقدام باعث تشدید بیشتر اوضاع در مورد تهاجم به اوکراین خواهد شد.

جاپان گفته است که در هماهنگی با گروه-۷ دارایی های ۷۸ گروه و ۱۷ شهروند روس به شمول نظامیان این کشور را مسدود و صادرات به ۸۰ نهاد روسی همچون آزمایشگاه های تحقیقاتی وابسته به ارتش این کشور را ممنوع خواهد کرد.

وزارت تجارت این کشور نیز اعلام کرده است که توکیو به دست دادن خدمات ساختمانی و مهندسی به روسیه را نیز ممنوع خواهد کرد.