جهان

آغاز دور دوم انتخابات ریاست جمهوری ترکیه در کشورهای مختلف

خبرگزاری رویترز در این باره نوشته است که در ادامه آمادگی ها برای برگزاری دور دوم انتخابات ریاست جمهوری ترکیه، شهروندان ترک در خارج از این کشور روز شنبه در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری، رای خود را به صندوق ریختند و این روند قرار است تا ۴ روز دیگر ادامه داشته باشد.

حدود ۳،۴ میلیون ترک واجد شرایط رای دادن در خارج از این کشور هستند و از ۲۰ تا ۲۴ می رای خود را به صندوق خواهند انداخت.

خبرگزاری دولتی ترکیه (آنادولو ) میگوید که رای گیری در کشورها در سراسر آسیا و اروپا آغاز شده است.

انتخابات ریاست جمهوری ترکیه پس از آنکه هیچ یک از نامزدان نتوانستند آرای لازم برای پیروزی را به دست بیاورند به دور دوم کشانده شد.

هر چند، در رای گیری یکشنبه گذشته حزب حاکم عدالت و توسعه اردوغان و متحدان ملی گرایش اکثریت پارلمان راحت را به دست آوردند.

اردوغان رییس جمهور فعلی ترکیه ۴۹،۵۰ درصد کل آرا را به دست آورد و رقیب‌اش کمال قلیچ‌دار اوغلو، نامزد ائتلاف شش حزبی اپوزیسیون ترکیه موفق به کسب ۴۴،۸۰ درصد کل آرا شد.

اما اکنون توجه به سینان اوغان نامزد ملی‌گرا معطوف است.

اوغان که با ۵،۱۷ درصد رای در انتخابات سوم شد، هرگونه تصمیم او برای حمایت از یکی از دو نامزد در دور دوم می‌تواند نقش تعیین کننده‌ای داشته باشد.

سینان اوغان سیاست مدار ملی گرا ترک، ضد مهاجر و احزاب کرد ترکیه است.

قلیچ‌دار اوغلو پس از دور اول انتخابات سخنان خود در مورد مهاجران را تندتر ساخته و می‌گوید که دولت به ۱۰ میلیون پناهنده اجازه ورود به کشور داده و در صورت انتخاب شدن، همه آنها را به کشور باز خواهد گرداند، به سمتی ناسیونالیستی به خود گرفت.

هر چند او هیچ مدرکی در مورد تعداد مهاجران ارائه نکرد، اما براساس آمار رسمی، ترکیه میزبان بزرگترین جمعیت پناهجوی جهان با حدود ۴ میلیون نفر است.

از سوی‌ دیگر ‌اردوغان می‌گوید که تنها او می‌تواند ثبات را در ترکیه تضمین کند و این کشور که با بحران هزینه‌های زندگی، تورم فزاینده و تأثیر زلزله‌های ویرانگر دست و پنجه نرم می‌کند را مدیریت کند.

انتخابات ریاست جمهوری ترکیه قرار است در تاریخ ۲۸ ماه می (۷ جوزا) برگزار شود.