افغانستان

افغانستان یکی از هفت کشور جهان که با ناامنی فاجعه‌بار غذایی روبرو است

بانک جهانی در گزارشی اعلام کرده است که هفت کشور به شمول افغانستان، بورکینافاسو، هاییتی، نیجریه، سومالیا، سودان جنوبی و یمن با ناامنی غذایی «فاجعه بار» روبرو هستند.

بر اساس این گزارش، تهدید قحطی و بحران سوء تغذیه در چندین منطقه از این کشورها وجود دارد.

این گزارش می افزاید که تعداد افرادی که با بحران یا بدترین ناامنی غذایی مواجه شده‌اند، در بالاترین سطح از آغاز زمان گزارش جهانی بحران‌های غذایی در سال ۲۰۱۷ است.

در گزارش آمده است: «در هفت کشور (افغانستان، بورکینافاسو، هاییتی، نیجریه، سومالیا، سودان جنوبی، یمن)، برخی از جمعیت‌های آسیب‌دیده با سطوح فاجعه‌باری از ناامنی غذایی مواجه اند که نشان‌دهنده خطر قحطی و سطوح بسیار بحرانی سو تغذیه در چندین منطقه از این کشورها است. بیشترین این کشورها که از آغاز گزارش با چنین سطح شدیدی از ناامنی غذایی و تغذیه مواجه هستند».

در همین حال، صندوق حمایت کودکان ملل متحد نیز هشدار داده است که این نهاد با کمبود بودجه برای تهیه موادغذایی آماده برای کودکان سوءتغذیه در افغانستان است.

این نهاد گفته است که هزاران کودک از سوء تغذیه حاد جان خواهند داد، اگر این داروی مهم برای درمان این کودکان تهیه نشود.

سوء تغذیه ۸۷۵ هزار کودک در افغانستان را تهدید می‌کند

میلانی گالوین، رئیس بخش تغذیه صندوق حمایت کودکان ملل متحد، در یک نوار تصویری گفته است که ۸۷۵ هزار کودک در افغانستان در سال روان از سوء تغذیه شدید رنج خواهند برد.

به گفته او، سوء تغذیه حاد در کوتاه مدت خطری برای زندگی کودکان و در دراز مدت باعث مشکلات در رشد و رشد ذهنی خواهند داشت که در تمام زندگی آنان را تهدید خواهند کرد.

او گفته است که غذای آماده برای کودکان سوء تغذیه موثرترین دارو برای درمان کودکان مبتلا به سوء تغذیه است که تنها هشت هفته برای درمان آنان با این دارو نیاز است.

او گفته است که یونیسف در افغانستان برای خرید لوازم ضروری برای درمان سوءتغذیه و آموزش کارکنان صحی در سراسر کشور با یک کمبود مالی فوری ۲۱ میلیون دالری روبرو است.

بانو گالوین در این باره گفت: «این یک بسته کوچک بسیار کارآمد و مؤثر است که ما به کودکان می‌دهیم و می‌توان آن‌ها را در کمتر از هشت هفته درمان کرد».

غذای آماده برای کودکان سوءتغذیه نوعی از غذای پر انرژی که از پودر شیر، روغن گیاهی، شکر، مسکه بادام زمینی و پودر ویتامین‌ها و مواد معدنی ساخته شده است.

در کوتاه مدت، سوء تغذیه حاد شدید تهدید کننده زندگی است. در درازمدت، می‌تواند بر رشد و رشد ذهنی تأثیر بگذارد، به گونه‌ای که کودک را در طول زندگی تحت تأثیر قرار می‌دهد. غذای آماده برای استفاده درمانی می‌تواند به سرعت چنین سوء تغذیه را درمان کند.