جهان

رئیس جمهور چین خواهان از سرگیری مذاکرات صلح اوکرایین شد

شی جین پنگ، رئیس جمهور چین، پس از گفتگو با امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه گفته است که مذاکرات صلح باید هر چه زودتر از سر گرفته شوود و کشورهای دیگر جهان کاری نکنند که باعث «بدتر شدن و از کنترول خارج شدن» اوضاع شود.

رهبر چین با اشاره به استدلال مسکو مبنی بر حمله به اوکرایین به دلیل گسترش ناتو به سمت شرق اروپا همچنین گفت که «نگرانی‌های امنیتی مشروع همه طرف‌ها» باید در نظر گرفته شوند..

در جریان مذاکرات پیشین، مکرون از شی جین پنگ خواست که روسیه را به خود بیاورد و همه را به میز مذاکره بازگرداند.

اما شی در زمینه به کارگیری از نفوذ خود برای فشار آوردن بر روسیه هیچ وعده‌ای نکرد.

مکرون با اشاره به پشتیبانی چین از منشور سازمان ملل متحد در باره احترام به تمامیت ارضی کشورها گفت که روسیه با استقرار سلاح های هسته‌ای در بلاروس توافقات بین المللی و تعهدات اش به چین را نقض کرده است.

مکرون افزود: «ما به یک صلح دوامدار نیاز داریم که باور دارم یک موضوع مهم برای چین نیز است.»

اورلاسون فون، رئیس کمیسیون اروپا، که آقای مکرون را در این سفر به چین همراهی می‌کرد گفت که از رئیس جمهور چین خواسته است تا ولادیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکرایین تماس بگیرد، خواسته‌ای که به گفته او با موافقت رئیس جمهور چین مشروط به زمان مناسب روبه رو شد.

چین بزرگترین خریدار نفت و گاز روسیه است که به افزایش درآمد کرملین در مواجهه با تحریم های غرب کمک می‌کند. این امر نفوذ چین را افزایش می‌دهد، اما به نظر می رسد شی تمایلی به به خطر انداختن این شراکت برای فشار بر پوتین ندارد.

مائو نینگ، سخنگوی وزارت امور خارجه چین در این رابطه در یک نشست خبری گفت: «چین همیشه به یک موضع عینی و منصفانه در باره بحران اوکرایین پایبند بوده است. ما مدافع یک راه حل سیاسی برای بحران و پیشروی مذاکرات صلح بوده ایم.»

از سوی دیگر روز چهارشنبه، حکومت‌های فرانسه و چین توافق‌هایی از جمله خرید ۱۶۰ هواپیمای ایربس توسط یک شرکت لیزینگ چینی و همکاری شرکت‌های آنها در زمینه توسعه انرژی هسته‌ای، خورشیدی، بادی و سوخت زیستی را اعلام کردند.