بازرگانی

افزایش بهای مواد خوراکی در ماه رمضان در هرات

همه‌ساله با فرا‌رسیدن ماه رمضان، شکایت‌ مردم از افزایش قیمت مواد خوراکی نیز بیش‌تر می‌شود.

امسال نیز همزمان با ماه رمضان تغییراتی در قیمت‌ها به وجود آمده است. در این میان، مردم بیش‌تر نگران افزایش قیمت مواد خوراکی و مواد سوخت هستند.

بی‌کاری، تنگ‌دستی و افزایش قیمت‌ها مواردی هستند که مردم نگران آن هستند.

سید عمر از باشندگان هرات می‌گوید: «نبود کار و مشکلات اقتصادی از یک سو و بلند رفتن بهای مواد خوراکی از سوی دیگر شرایط زندگی را برای مردم سخت کرده است. فقر و بیچارگی دامن همه را گرفته و در ماه روزه قیمت‌ها خیلی زیاد افزایش یافته است.»

محمد عوض یک‌تن از افراد دیگر‌ی‌ است که از یکی از ولسوالی‌های دور دست هرات برای خرید مواد خوراکی به شهر آمده، او از بالا بودن قیمت مواد خوراکی شکایت دارد.

او می‌گوید: «قیمت‌ها مثل سابق است و قیمت بعضی مواد خوراکی هم بالا رفته است. هیچ کنترلی روی قیمت‌ها وجود ندارد.»

از سویی هم شماری از فروشندگان مواد غذایی می‌گویند که به دلیل نبود بازار کار خوب، نرخ بعضی از موادغذایی بالا رفته و تعدادی هم ثابت است و از سوی شهرداری هرات نرخ‌نامه‌ای برای کاهش قیمت‌ها دریافت نکرده‌اند.

جلیل احمد یکی از فروشندگان مواد خوراکی می‌گوید: «قیمت بعضی موادغذایی ثابت است و قیمت بعضی دیگر از کالاها بالا رفته است. نرخنامه‌ و نظارتی برای کنترل قیمت‌ها وجود ندارد.»

در همین حال، مسوولان در ریاست شهرداری هرات می‌گویند کمیسیون برای نظارت و کنترل قیمت‌ها در نواحی پانزده‌گانه ایجاد کرده‌اند.

محمد ناصر آرمل، سخنگوی ریاست شهرداری هرات می‌گوید که این کمیسیون تحت نظر و حمایت چندین ارگان ذی‌ربط و تحت نظارت مقام ولایت هرات جهت کنترل قیمت موادغذایی و مواد سوخت روزانه در نواحی پانزده‌گانه این ولایت گشت می‌زنند تا بر قیمت‌های و مواد اولیه و سوختی کنترل داشته باشند.

این درحالی‌ است که نظام بازار آزاد و بلند رفتن نرخ اسعار خارجی در برابر پول افغانی پس از تسلط دوباره طالبان در افغانستان سبب بلند رفتن بهای مواد اولیه مخصوصا در ماه رمضان شده است.