جهان

سفر غیرمنتظره پوتین به شهر ماریوپول

ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهور روسیه روز شنبه در سفری از پیش اعلام نشده از شهر ماریوپول دیدار کرد. این اولین سفر پوتین به مناطق تحت اشغال روسیه پس از آغاز جنگ با اوکراین است.

سفر آقای پوتین به ساحه دونباس اوکراین در حالی صورت گرفته است که دادگاه کیفری بین المللی یک روز پیش حکم بازداشت وی را صادر کرد.

شهر ماریوپول در ماه می سال گذشته پس از نبرد نفس گیر و خونین به دست نیروهای روسی افتاد. این اولین پیروزی بزرگ روسیه پس از شکست در تصرف کیف بود.

رویترز به نقل از رسانه‌های روسی گزارش داده است که پوتین با چرخبال به ماریوپل پرواز کرده است.

این نزدیک‌ترین نقطه به خط مقدم است که پوتین از زمان جنگ یکساله تاکنون به آنجا سفر کرده است.

تصاویری که کرملین منتشر کرده نشان می‌دهد که آقای پوتین درحال رانندگی یک موتر است و معاون نخست وزیر روسیه نیز وی را همراهی می‌کند. پوتین در نقاط مختلف شهر با ساکنان آن صحبت می‌کند.

مرات خسنولین، معاون نخست وزیر روسیه در این باره گفت: «مرکز شهر به شدت آسیب دیده است، بخشی از ساختمان‌ها آثار تاریخی هستند، ما بحث داریم که آیا آنها را تخریب کنیم یا نه. در نهایت تصمیم گرفتیم آنها را نگه داریم. ما تمام اسناد ساخت و ساز مورد نیاز را آماده کرده‌ایم. ما می‌خواهیم بازسازی مرکز را تا پایان سال، حداقل نمای شهر را تمام کنیم. مرکز شهر بسیار زیباست. ما نزدیک مرکز می‌شویم.»

شهر ماریوپول پس از هفته‌ها مقاومت نیروهای اوکراینی و درگیری شدید به دست نیروهای روسی افتاد.

روسیه یک بیمارستان را نیز بمباران کرد که از سوی سازمان امنیت و همکاری اروپا و این حمله را یک جنایت جنگی خواند.

دادگاه کیفری بین‌المللی روز جمعه حکم بازداشت پوتین را صادر کرد و او را به جنایت جنگی اخراج غیرقانونی صدها کودک از اوکراین متهم کرد.

این اقدام دادگاه کیفری بین المللی اگرچه نمادین است؛ اما رهبر روسیه را بیشتر منزوی می‌کند.

در همین حال ولودیمیر زلنسکی، رییس‌جمهور اوکراین در آغاز تهاجم روسیه بر اوکراین برای تقویت روحیه سربازان خود و گفتگوی راهبردی از جبهه‌های نبرد دیدارهای زیادی داشته است. اما آقای پوتین برای رهبری «عملیات نظامی ویژه» در اوکراین، داخل کاخ کرملین بوده است.

کی‌یف و متحدانش می‌گویند این تهاجم، که اکنون در سیزدهمین ماه خود قرار دارد، غصب سرزمینی امپریالیستی است که هزاران کشته داشته و باعث آواره شدن میلیون‌ها اوکراینی شده است.

در منطقه نوسکی ماریوپول، محله مسکونی جدیدی که توسط ارتش روسیه ساخته شده است، پوتین از یک آپارتمان در یک مجتمع مسکونی نوساز بازدید کرد.

ماریوپول در ساحه دونتسک، یکی از چهار منطقه‌ای است که پوتین در ماه سپتامبر سال گذشته در فرمانی آن را ضمیمه خاک روسیه کرد. کیف و متحدان غربی اش این اقدام را غیرقانونی خواندند.

رییس جمهور روسیه پیش از سفر به ماریوپول از فرماندهی ارشد عملیات خود در اوکراین نیز دیدار کرده است.

آقای پوتین در این سفر با والری گراسیموف رییس ستاد کل ارتش و جنرال سرگیی سوروویکین معاون فرمانده عملیات نظامی روسیه در اوکراین دیدار کرد.