افغانستان

خبرنگاران: در افغانستان امنیت نداریم

خبرنگاران و انجمن‌های حامی خبرنگاران در افغانستان حمله روز شنبه به خبرنگاران در مرکز فرهنگی تبیان در بلخ نکوهش کرده و آن را حمله به آزادی بیان گفته‌اند.

حسین نادری و اکمل نظری عکاس و خبرنگاری بودند که در این انفجار به روز شنبه کشته شدند و مرتضی صمیمی، نجیب فریاد، فردین نوروزی عزیز ابرام، خیبر ابراهیمی ، وحید جلالی، سیرت نوری، جواد درویش، روح‌الله روحانی، حسیب  منیر بهیر، سجاد موسوی، داکتر ناصر ظاهری و رسول سالک خبرنگارانی استند که در انفجار روز شنبه در مراسمی که زیر نام «مهدویت، رسانه‌ها و ترویج فرهنگ » مرکز فرهنگی تبیان زخمی شده‌اند.

ایمل ظاهر، رئیس انجمن خبرنگاران در ننگرهار در گفتگو با آمو گفت که انفجار روز گذشته برای خبرنگاران نگران کننده است و از نهادهای ذیربط می‌خواهند که از خبرنگاران محافظت کنند.

آقای ظاهر گفت: «بسیاری از خبرنگاران ما در انفجار بلخ زخمی شدند. درخواست ما از همه طرف‌های درگیر و طالبان این است که خبرنگاران را هدف قرار ندهند و برای امنیت آنها تلاش کنند.»

همزمان، محمد یار مجروح خبرنگار در قندهار این حمله را محکوم کرده و خواستار مجازات عاملان آن شد.

او گفت: «ما حمله به خبرنگاران در مزارشریف را به شدت محکوم می‌کنیم و خواستار مجازات عاملان آن هستیم. درخواست ما از طالبان توجه به امنیت خبرنگاران است.»

از سویی دیگر، عزیزالله عزیز، خبرنگار در شرق کشور از حمله بلخ به عنوان نگرانی همه خبرنگاران یاد می‌کند و می‌گوید که به نظر می‌رسد خبرنگاران در افغانستان در امنیت نیستند.

او از طالبان، جوامع حامی خبرنگاران در داخل و خارج از کشور می‌خواهد تا تلاش‌ها را در این زمینه تسریع بخشند و از جان خبرنگاران به‌ویژه در جلسات محافظت کنند.

عزیز می‌گوید: «از مسئولان مربوطه تقاضا داریم که نه تنها برای خبرنگاران بلکه برای مردم این ملت تلاش کنند و از جان آنها محافظت کنند و مشکلات را بشنوند.»

مسوولان اداره نی می‌گویند که در این رویداد تعداد زیادی از خبرنگاران زخمی شدند و دو خبرنگار جان باخته است.

محمد ظریف کریمی رئیس این اداره از طالبان می خواهد که پس از تحقیق جزییات این رویداد را با آنها در میان بگذارند.

او گفت: «در انفجار مرکز فرهنگی تبیان در مزار شریف دو خبرنگار جان باخت و بیش از ۱۵ خبرنگار دیگر زخمی شد. امیدواریم مسوولان به خبرنگاران توجه نموده و این رویداد را بررسی نمایند.»

از سوی دیگر دفتر نمایندگی سیاسی ملل متحد در کابل (یوناما) حمله روز گذشته به خبرنگاران در مزارشریف را به شدت محکوم کرده و در حساب توئیتری خود نوشته است که رویداد اخیر در مزارشریف غیرقابل قبول است.

یوناما تاکید کرده است که خشونت باید پایان یابد و از خبرنگاران افغانستان که شجاعت نشان دادند باید محافظت شود.

توماس وست، نماینده ویژه واشنگتن در امور افغانستان نیز انفجار روز گذشته بر خبرنگاران در ولایت بلخ را یک حمله تروریستی خواند.

انفجاری به روز شنبه در مرکز فرهنگی تبیان در بلخ هنگامی رخ داد که شمار زیادی از خبرنگاران در مراسمی که زیر نام «مهدودیت، رسانه ها و ترویج فرهنگ» برگذار شده بود، رخ داد. در این انفجار سه تن کشته شدند و ۳۰ تن زخم برداشتهاند. اما طالبان شمار کشته ها را یک تن و زخمیان را ۸ تن اعلام کرده‌اند.

یک روز پس از انفجار بر مرکز تبیان داعش با پخش خبرنامه یی مسوولیت این رویداد را پذیرفت.