بازرگانی

کاهش بازار فروش و تولید قالین در بلخ

بازار قالین فروشی که‌ در سال‌های پسین در شهر مزار شریف رونق زیاد داشت و بازار کسب و کار بود یک بار دیگر با رکود مواجه شده است.

فروشنده گان قالین و گلیم وطنی در شهر مزار شریف میگویند که پس از بازگشت طالبان به قدرت، فروش قالین در بازار، هفتاد درصد کاهش یافته است.او می افزاید که کاهش باز خرید قالین باعث شده است که میزان تولید قالین نیز کاهش یابد.

حاجی گل رحمان یکی از فروشندگان قالین در شهر مزار شریف است.او بیشتر از یک دهه است در این بازار قالین فروشی می‌کند.

وی گفت که کاهش در آمد روزانه مردم باعث شده است که توجه به قالین نیز کمتر شود.

او افزود: «بازار قالین بسیار سست است به گفته قدیم کج بشین و راست بگوی.مردم پول برای نان خوردن ندارند باز چگونه به قالین توجه کنند، کسانی هم که دست شان به دهان شان می‌رسد، کوشش می‌کنند زیاد مصرف نکنند که به مشکل موجه نشوند برای همین قالین‌های ترکی و ایرانی می‌خرند چون این قالین‌ها ارزان‌تر اند.»

محمد اسماعیل، وکیل قالین فروشان در بلخ نیز به آمو گفت« این روز ها بازار قالین فروشی کم است و خرید و فروش نیز به سطح پایین انجام میشود . بااینکه تولیدات قالین بافی متوقف نیست اما بازار فروش کم شده است».

محمد انور رحیمی،آمر قالین فروشان در زون شمال افغانسان گفت که پیش از بازگشت طالبان به قدرت هر هفته نزدیک به ۳ تا ۴ هزار متر مربع قالین در ولسوالی‌های آقچه و اندخوی تولید و سپس در مارکیت وارد شده و از آنجا به کشورهای اروپایی و امریکا منتقل می‌شد.

او گفت: «صادرات در حال حاضر از کشور به نسبت نبود انتقال هوایی بسته است و‌مستقیم از کشور انجام نمی‌شود . تولیدات قالین امسال نسبت به سال های گذشته ۲۵ در صد افزایش یافته است در گذشته در زون شمال حدود پنج تا پنج و نیم لک مصروف بافت قالین بودند اما در حال حاضر هفت لک به این شغل روی آوردند. اما متاسفانه که فروش بسیار ضعیف است.»

تاجران قالین می‌گویند که پس از بازگشت طالبان به قدرت، قالین‌های دست باف افغانی از افغانستان به پاکستان منتقل شده و از آنجا به نام پاکستان به اروپا و امریکا صادر می‌شوند.