بازرگانی

دکان‌داران در کندز: توان پرداخت مالیات سنگین را نداریم

شماری از دکان‌داران در ولایت کندز، از وضع مالیات سنگین شاکی هستند و می‌گویند که طالبان مالیات بالای آنان را پنج برابر افزایش داده‌اند.

این دکان‌داران می‌افزایند که توان پرداخت این مبلغ را ندارند و اگر وضعیت این گونه ادامه یابد، شمار زیادی از کسبه کاران مجبور خواهند شد که دکان‌های خود را ببندند.

سلطان، یکی از دکان‌دارانِ شهر کندز می‌گوید: «طالبان مالیات را افزایش داده‌اند. حیران ماندیم که چه کنیم. آنها دلیلی برای این کار خود ندارند، می‌آیند و مالیات تعیین می‌کنند و می‌روند.»

او در ادامه تأکید کرد: «کاری که اینها می‌کنند، هیچ منبع شرعی و اسلامی ندارد. مالیات بر عایدات است، اگر عایدات نباشد، پس مالیه چرا گرفته می‌شود؟ این انصاف نیست. من ۴۰۰ هزار افغانی سرمایه دارم، برای من ۲۵ هزار افغانی مالیه تعیین کرده‌اند. چرا مالیه‌ی بلند می‌گیرند؟ آنها باید مشکلات مردم را درک کنند.»

او با اشاره به بالا رفتن پول تمدید جواز می‌گوید: «هزینه‌ی تمدید جواز از ۵۰۰ افغانی به ۱۵۰۰ تا ۳ هزار افغانی افزایش یافته‌است.»

این درحالی است که طالبان پیش از به قدرت رسیدن دوباره‌ی شان، گرفتن مالیات را حرام می‌دانستند؛ اما حالا مالیات را در هر بخش، چندین برابر افزایش داده‌اند که نگرانی شهروندان کشور را برانگیخته‌است.

دکان‌داران در ولایت کندز وضع این‌گونه مالیات را غیر منصفانه و غیر اسلامی دانسته و از طالبان می‌خواهند که مطابق قانون و اساسات اسلامی عمل کنند.

محمد عالم، یکی دیگر از دکان‌داران شهر کندز می‌گوید: «سال ۱۴۰۰ من ۳۲۰۰ افغانی مالیه تحویل کردم و در سال۱۴۰۱، ۳۴۰۰ افغانی مالیه آمد که تا هنوز تحویل نکردم؛ چون پول ندارم؛ ولی حالا پیش از رسیدن سال ۱۴۰۲ می‌گویند، ۵۵۰۰ افغانی مالیه بدهید. من چطور این پول را تحویل کنم؟ مجبورم دکان خود را بسته کنم و پشت یگان کار و غریبی دیگر را بگیرم.»

وی افزود: «این ظلم بالای ما است. اگر ما نتوانیم در اینجا کار کنیم، پس چه کنیم؟ طالبان باید مطابق شریعت و دین اسلام عمل کنند و مالیه بگیرند، نه اینکه بیایند و ظلم کنند.»

با این حال، تنها ولایت کندز نیست که مالیات در آن چند برابر افزایش یافته‌است؛ بلکه در ولایت‌های همجوار آن از جمله بلخ، بغلان، تخار و بدخشان نیز مالیات بیش‌تر شده‌است.

به گفته‌ی دکان‌داران در ولایت بغلان اکنون مالیات بالای آنان نسبت به حکومت گذشته ۵۰ درصد افزایش‌است. بسیاری از دکان‌داران شهر پلخمری به دلیل بلند بودن مالیات، دکان‌های شان را بسته‌اند.

دکان‌داران در ولایت بلخ نیز می‌گویند که مالیات آنها نیز دو برابر شده‌است و هیچ‌کس هم صدای آنها را نمی‌شنود.