افغانستان

سردی بی‌پیشینه باز هم از زنان و کودکان قربانی گرفت

سرما در ولایت های بادغیس جوزجان و غزنی  جان ۱۲ تن را گرفت. منابع محلی در بادغیس می‌گویند در تازه‌ترین مورد سه تن  در ولسوالی بالامرغاب بادغیس در نتیجه سرمای شدید جان باختند.این قربانیان دو کودک و یک زن استند.

در همین حال منابع محلی می گویند که به روز دو شنبه ۲۶ ماه جدی، در روستای کوهستانات والسوالی آقچه  آقچه جوزجان دو زن و یک کودک در نتیجه نبود امکانات بهداشتی و ترتنسپورتی جان باختند. منابع می افزایند که این سه تن نخست در نتیجه سرما بیمار شده بودند اما نبود شفاخانه و بندش راه ها سبب شد تا هر سه تن جان ببازند.

در همین حال منابع در ولایت غزنی از جان باختن شش تن از مردان معتاد در این ولایت خبر می دهند.

منابع می گویند که شش تن از معتادان به مواد مخدر از در ولایت غزنی یک شنبه شب در نتیجه سردی هوا جان باختند. در همین حال مسوولان ضحی زیر اداره طالبان در غزنی می گویند که یک معتاد در نتیجه سردی هوا جان باخته است.

شماری از این معتادین می‌گویند در این سرمای شدید به نسبت نداشتن محل بود و باش در زیر پل ها شب و روز خود را سپری می‌کنند ، و به همین سبب بیشترین معتادین جان های خود را از دست می‌دهند.

فریدون یک تن از این معتادین می‌گوید ، شدت سرما روزانه جان در حدود چهار معتاد را می گیرد.

او می گوید: «هوا سرد شده ما جای نداریم شب ها هم همینجا در زیر پل ها سپری می‌کنیم ، تا که هوا سرد شده صبح که ما بالا میشم میبینم که سه یا چهار معتاد مرده می‌باشد ، همه شان بیچاره استن و دولت هم کدام اقدام نمیکند.»

امید الله که به مواد مخد معتاد است می گوید شدت سرما یک شنبه شب جان شش تن از معتادان را گرفت.  

وی می‌گوید: «ما خود ما دیدم صبح که اینجا شش معتاد فوت کرده بود ، اینجا زیر پل هوا زیاد یخ است از همین معتادین فوت میکند.»

در همین حال  عبدالبصیر رامکی سر طبیب شفاخانه ولایتی غزنی وابسته به طالبان می‌گوید که با سرد شدن هوا چهار رویداد جان باختن در نتیجه سردی هوا را ثبت دراند.

بر بنیاد آمار های که آمو گرد آوری کرده است در شش روز گذشته که هوا به شدت در افغاسنتان سرد شده است نزدیک به ۵۰ تن جان باختند.

شدت سرما ده ها راس مواشی را نیز تلف کرده است. منابع در ولایت جوزجان می‌گویند که سرما ۸۰۰ راس بز و گوسفند، ۱۰ راس گاو و ۲۰ راس مرکب را تلف کرده است.

دریای کوکچه یخ زده است

سرما در بدخشان آب آشامیدنی را در برخی از ولسوالی‌های این ولایت یخ زده است.

در پی ریزش برف و سردی هوا آب آشامیدنی در شهر فیض آباد مرکز ولایت بدخشان و برخی از روستاها قطع شده است.

باشندگان بدخشان می‌گویند که سردی هوا در سال روان به‌گونه‌ی بی‌پیشینه است که لوله‌ها و جوهای آب یخ بسته‌اند.

محمد یاربیگ ۶۰ ساله باشنده شهر فیض آباد ساعت‌ها در انتظار جاری شدن آب بوده است او می‌گوید: «دو روز است که سرمای هوا آب یخ زده است. در فاصله سه کیلومتر راه یک چاه عمیق پمپی وجود دارد و صدها خانواده باشنده چهار مسجد بتاش ناحیه هفتم از آن بگونه اندک آب آشامیدنی دریافت می‌کنند که برای آنها کافی نیست.»

مزمل باشنده ولسوالی بهارک بدخشان که از آب دریایی کوچک برای آشامیدن استفاده می‌کند می‌گوید: «با منجمد شدن آب آشامیدنی، از آب غیر صحی دریای کوکچه و آب برف و باران استفاده می‌کنیم و بیم داریم امراض مزمن را به اطفال و خانواده‌های ما انتقال دهند.»

باشندگان بدخشان ازمسوولان طالبان در بدخشان می‌خواهند تا گرم شدن هوا آب صحی برای این باشندگان فراهم نماید.

در همین حال معزالدین احمدی رئیس اطلاعات و فرهنگ طالبان در بدخشان می‌گوید که سردی هوا در بدخشان به‌گونه‌ای است که آب دریای کوکچه به شدت یخ زده است .

ریاست هواشناسی وابسته به طالبان هفته جاری را سرد ترین روزهای این زمستان پیش بینی کرده است. شدت سرما در این زمستان در ۲۴ سال گذشته بی پیشینه گفته شده است.