صحت

علاقه‌مندی مردم کندز برای مراجعه به طبیبان یونانی

طبابت یونانی در میان باشندگان ولایت کندز، طرف‌داران زیادی دارد و به گفته‌ی باشندگان این ولایت، داروهای گیاهی که از آن در طبابت یونانی بهره برده می‌شود، برای سلامتی سودمند است.

شماری از باشندگان ولایت کندز می‌گویند که آنان از سال‌ها بدین‌سو، برای درمان به طبیبان یونانی مراجعه می‌کنند و داروهای گیاهی نه‌تنها به سلامت آنها کمک می‌کند، بلکه مانند داروهای کیمیایی به بدن آنها ضرری ندارد.

امان‌الله، یکی از باشندگان کندز که برای درمان بیماری‌اش نزد طبیب یونانی آمده، می‌گوید: «این به همه معلوم است که داروهای عصری هم فایده‌ی خود را دارد و داروهای یونانی هم. داروهای گیاهی از گیاهان است و مثل داروهای کیمیایی، از مواد کیمیایی ساخته نمی‌شود و ضرری ندارد.

او در ادامه گفت: «یکی دیگر از خوبی داروهای گیاهی آنست که قیمت آنها بسیار مناسب‌تر از داروهای کیمیایی است.»

داروهای گیاهی در میان شهروندان به نام «دوای یونانی» شهرت دارد. باورها بر این است که این داروها برای نخستین بار توسط اسکندر کبیر، جهان‌گشای یونانی به کشور آمده‌است.

از گذشته‌های دور بیش‌تر فروشندگان داروهای یونانی در کشور را هِندوها تشکیل می‌دادند که نیاکان آنها نزدیک به ۳۰۰ سال پیش به این سرزمین آمده بودند.

سال‌ها است که در کوچه‌ی هِندوهای ولایت کندز، ده‌ها دکان مملو از گیاهان طبیعی خشک، رنگارنگ و شفابخش است؛ دکان‌هایی که بوی خوش و عطر گوارای آنها در خیابان‌های اطراف این کوچه به مشام می‌رسد؛ اما مشکلات اقتصادی پسین سبب کاهش شمار مشتریان آنها شده‌است.

شماری از طبیبان یونانی که سال‌ها است، مصروف طبابت بیماران با داروهای گیاهی در ولایت کندز هستند، از وضیعت کاروبارشان راضی به نظر می‌رسند. آنان می‌گویند که هر چند مشکلات اقتصادی تأثیرات منفی بر کاروبار آنان گذاشته؛ اما هنوز هم باشندگان کندز از داروهای گیاهی آنان استفاده می‌کنند.

محب‌الله، یکی از طبیبان یونانی در کندز می‌گوید: «داروهایی که ما داریم، همه‌اش گیاهی است. بعضی از این داروها را خودِ ما می‌سازیم و بعضی‌هایش را هم از کشورهای دیگر می‌آوریم.»

به گفته‌ی این طبیبان، بیش‌تر گیاهان برای ساخت دارو های یونانی از ولایت بدخشان به شهرهای گوناگون کشور برده می‌شود.

ضیا احمد و حفیظ‌الله دو تن دیگر از طبیبان یونانی در کندز هستند. آنها می‌گویند که چندین سال است که مصروف طبابت یونانی هستند. آنها دلیل اصلی مراجعه‌ی مردم به طبابت یونانی را ارزان بودن و تأثیر این داروها بر بیماران می‌دانند.

آنان می‌گویند که زعفران، زیره‌ی سبز، گشنیز، ریشه‌ی گل شیرین بویه، روغن زیتون و سیر از گیاهان معروفی است که از آنها برای ساختن داروهای گیاهی استفاده می‌کنند.

شکرالله شریفی یکی از پزشکان در ولایت کندز در مورد مراجعه‌ی باشندگان به طبیبان یونانی می‌گوید که آنان نیز در بخش خود شان بهتر می‌دانند که هیچ دارویی بدون اثر نیست و اگر باشندگان با نظرداشت گفته‌های طبیبان یونانی دارو مصرف کنند، به سلامتی شان ضرر نمی‌رساند.