افغانستان

یک باشنده کندز: بعد از ۱۸ سال می‌گویند زمین دولتی است و باید خانه‌ات را ترک کنی

محمد شریف از ۱۸ سال پیش به منطقه گل باغ ولسوالی چهار دره کندز رفت و در بخشی از زمین‌های دولتی گل باغ، خانه ساخت.

حالا طالبان زمین‌های دولتی ولسوالی چهاردره را استرداد کردند و به محمد شریف گفته‌اند که تا پایان زمستان باید خانه خود را ترک کند.

او می‌گوید: «۱۸ سال می‌شود که در اینجا زندگی می‌کنم. وقتی ما از پاکستان آمدیم، اینجا بی صاحب بود. بعد همین جا خانه جور کردیم و به زندگی خود ادامه دادیم. در دوره جمهوریت کسی به ما چیزی نگفت. ولی حالا کلان‌های امارت (طالبان) آمدند و گفتن اینجا زمین‌های دولتی است و بعد از تثبیت باید به دولت تحویل بدهید.»

محمد شریف در ادامه گفت: «ما هم که اسناد نداشتیم؛ حالا خو زمستان است ما نمی‌توانیم خانه‌های خود را ترک کنیم. از طالبان می‌خواهیم با ما همکاری کند تا برای خود سرپناه پیدا کنیم.»

مسوولان طالبان در کندز می‌گویند که هیئت تخنیکی آنان اسناد ۱۰ هزار جریب زمین را در مناطق دشت «خواجه کفتر» و «گل باغ» ولسوالی چهاردره این ولایت را به بررسی گرفته است.

به گفته آنان در زمین های تثبیت شده چهاردیواری‌ها و خانه‌های مسکونی ساخته شده بود.

امان‌الله حسن، رییس هیئت فنی استراد زمین‌های غصب شده طالبان به خبرنگار آمو گفت: «تمام اسناد بررسی می‌شود و اگر در دفتر املاک ثبت نباشد مربوط به امارت (طالبان) بوده و هیچ کسی زمین متذکره را کشت کرده نمی‌تواند.»

 پیش از این نیز ۱۹۰۰ جریب زمین در مناطق «غجک سای»، «حسین بالا» و «چیپ گذر» ولسوالی علی آباد کندز از سوی کمسیون تثبیت زمین‌های غصب شده طالبان، استرداد شده بود.

طالبان تاکنون درباره کار شیوه شان برای جدا کردن زمین‌های دولتی از زمین‌های شخصی و چگونگی استراد این زمین‌ها اطلاعاتی به دست نداده‌اند.

طالبان ادعا می‌کنند که تاکنون نزدیک به ۱۱هزارو ۹۰۰ جریب زمین دولتی را استراد کرده‌اند.

با این حال اینجا در کندز نیز به ادعای طالبان روند واپس گیری زمین های دولتی غصب شده آغاز شده است که در طی چند ماه گذشته بیش از یازده هزار و نُه صد جریب زمین را از نزد غاصبین استرداد نموده اند.