صحت

افزایش بیماران روانی در شفاخانه حوزه‌ای هرات

بسته شدن مکتب‌های بالاتر از صنف ششم، بسته شدن دانشگاه‌ها به روی دختران، اجازه نیافتن بانوان برای کار در مؤسسه‌ها و وضع محدودیت‌ها بر زنان از سوی طالبان سبب شده‌است که شمار زیادی از بانوان دچار بیماری‌های روانی شوند.

مسؤولان شفاخانه حوزه‌ای هرات در زون غرب، از افزایش شمار بیماران روانی در این مر‌کز درمانی خبر می‌دهند.

داکتر جلیل رسولی، رییس شفاخانه‌ی حوزه‌‌ای هرات در این باره می‌گوید: «در ماه‌های پسین، شمار بیماران روانی و مراجعان به این مرکز درمانی به صورت فوق‌العاده افزایش یافته است.»

داکتر قدیم محمدی مسؤول بخش صحت روانی شفاخانه‌ی حوزه‌ای هرات می‌گوید: «هر روز شمار افراد مصاب به بیماری‌های روانی در این بخش افزایش می‌یابد. تنها در یک ماه پسین، حدود ۴۰۰ تن از بیماران روانی، در شفاخانه‌ی حوزه‌ای هرات بستر شده‌اند.»

او ادامه داد که روزانه ۱۰۰ بیمار به بخش صحت روانی این مرکز درمانی مراجعه می‌کنند که ۸۰ تن آنها را زنان تشکیل می‌دهند.

داکتر محمد شفیق عُمیر، متخصص صحت روانی بر این باور است که عواملی مثل بسته شدن دروازه‌ی مکتب‌ها، دانشگاه‌ها و دفترها به روی زنان، اوضاع ناگوار اقتصادی خانواده‌ها و نبود زمینه‌ی کار سبب شده‌است تا شمارِ زیادی به بیماری‌های روانی دچار شوند.

او خاطرنشان کرد: «باید تفکیک جنسیتی از جامعه بر چیده شود و به خانم‌ها اجازه‌ی تعلیم و کار داده شود. (طالبان) باید برای مردم زمینه‌ی کار را فراهم کنند تا مشکلات روانی از جامعه برچیده شود.»

بیماران روانی از ولایت‌های هرات، بادغیس، غور، فراه و نیمروز به بخش صحت روانی شفاخانه حوزه‌ای هرات مراجعه می‌کنند.

در همین حال، بیماران و بیمارداران در شفاخانه‌ی حوزه‌ای هرات می‌گویند که به علت مشکلات خانوادگی و ناداری، به این بیماری مبتلا شده‌اند.

ماه‌جان که به علت بیماری روانی در بخش صحت روانی شفاخانه حوزه‌ای هرات بستری است، می‌گوید: «بعضی وقت‌ها بالایم حمله می‌آید و بی‌هوش می‌شوم. تشویش زیاد می‌کنم؛ چون پسرم چند سال می‌شود که مریض است و به این خاطر مریض شدم. کسی را ندارم. بیوه هستم و هیچ چیزی هم در خانه نداریم. تنها نان‌آور خانواده ام پسرم بود و به این خاطر زیاد تشویش می‌کنم.»

شَکر یک‌تن از بیمارداران در بخش صحت روانی شفاخانه حوزه‌ای هرات می‌گوید: «یک سال می‌شه که مریضِ ما تکلیف اعصاب داره؛ چون شوهرش معتاد است و او را لت‌و‌کوب می‌کنه، ازین خاطر زیاد تشویش می‌کنه و بالای او حمله می‌آید و بی‌حال می‌شه و خود را می‌زند. در خانه خیلی شوهرش اوقات تلخی می‌کنه.”

قابل ذکر است که افزایش بیماران روانی تنها به حوزه‌ی غرب خلاصه نمی‌شود؛ بلکه در این اواخر از ولایت‌های گوناگون کشور، خبرهایی از مصاب شدن مردم، به ویژه بانوان به‌گوش می‌رسد.