بازرگانی

امیدواری مردم هرات از پایین آمدن بهای گوشت پس از گشایش یک مسلخ

یک مسلخ (کشتارگاه) بهداشتی مواشی در ولایت هرات پس از نزدیک به سه سال فعالیت خود را از سر گرفت. این کشتارگاه سه سال پیش، به ارزش ۶ میلیون دالر از بودجه‌ی بانک توسعه‌ی آسیایی ساخته شده بود؛ ولی تا حال به دلایلی روند ذبح مواشی در آن آغاز نشده بود.

نصرت‌الله یوسف‌زی، مسؤول عمومی مسلخ دولتی هرات می‌گوید: «در این کشتارگاه، حیوانات به‌گونه‌ی معیاری و صحی ذبح می‌شود و در حال حاضر ۱۶۲ تن مصروف کار هستند و روزانه ۸ ساعت کار می‌کنند.»

این کشتارگاه، روزانه ظرفیت ذبح ۳ هزار مواشی سبک و ۴۵۰ مواشی سنگین را دارد. پیش‌بینی می‌شود که با آغاز به کار این کشتارگاه، بهای گوشت در بازار هرات کاهش یابد.

یوسف‌‎زی تأکید کرد: «مواشی ذبح شده تا ۲۴ ساعت در دمای منفی صفر درجه نگهداری می‌شود تا اگر مشکل داشته باشد، رفع شود. انشاءالله این برای قصابان و مردم خیلی خوب است و بهای گوشت در بازار کاهش می‌یابد.»

وحید سلطانی، داکتر وترنر و مسؤول تنظیم و کنترول کیفیت مسلخ دولتی هرات گفت: «در این مسلخ تمام مواشی چک و بررسی می‌شوند تا مریض نباشند و سپس ذبح می‌شوند و این برای سلامت مردم مهم است.»

از سویی هم، شماری از باشندگان هرات از ساختن این کشتارگاه استقبال می‌کنند و امیدوار اند باعث کاهش قیمت گوشت شود.

حسیب باشنده‌ی هرات می‌گوید: «یک مسلخ معیاری ساخته شده و این باعث می‌شود که کارها بر اساس معیارهای صحت عامه انجام ‌شود. امیدواریم قیمت ثابت بماند تا مردم بتوانند از محصولات این کشتارگاه استفاده کنند.»

عابد احمد باشنده‌ی دیگر هرات گفت: «ما خیلی خوش‌حالیم که این کشتارگاه معیاری ساخته شده‌است و گوشت به شکل معیاری به بازار عرضه می‌شود. باید نرخ گوشت پایین بیاید؛ زیرا بعضی توان خریدن گوشت را ندارند.»

با این حال، حمیدالله متوکل، سخن‌گوی والی طالبان در هرات می‌گوید: «این کشتارگاه در ولایت هرات به‌گونه‌ی معیاری برای ذبح گاو و گوسفند ساخته شده‌است و در خدمت قصابان و مردم قرار دارد.»

وی در مورد شکایت قصابان برای گرفتن مالیه‌ی گزاف به‌خاطر کشتار گوسفندان از سوی قرارداد کننده‌ی مسلخِ هرات اضافه کرد که با معیاری شدن کارها، معمولن شماری متضرر می‌شوند و با آن هم حکومت به مشکلات قصابان رسیدگی خواهد کرد.

قصابان در هرات حاضر به گفت‌وگو در این باره نشدند.

قصابان در ولایت هرات از یک هفته به این‌سو به دلیل گرفتن مالیه‌ی گزاف از سوی قرارداد کننده‌ی مسلخِ دولتی هرات‌، اعتصاب کاری کرده‌اند و در حال حاضر تعدادی از قصابان، دکان‌های شان را برای فروش گوشت باز کرده و تعدادی نیز در اعتصاب هستند.

آنان می‌گویند که طالبان کشتارگاه این ولایت را که در مسیر راه هرات-اسلام قلعه قرار دارد، به یک شرکت خصوصی به قرارداد سپرده‌اند و این شرکت در بدَل حلال کردن هر گوسفند ۶۵۰ افغانی و در بدل حلال کردن هر رأس گاو ۲۶۰۰ افغانی از قصابان پول می‌گیرد.

به گفته‌ی قصابان، در گذشته در بدِل ذبح هر گوسفند ۱۵ افغانی و در بدَل ذبح هر گاو ۳۰ افغانی پرداخت می‌کردند.