افغانستان

انتقاد کشاورزان از جمع‌آوری چندباره عُشر در بامیان

بامیان- عکس از آمو

شماری از کشاورزان و باشندگان بامیان می‌گویند که طالبان در این ولایت چندین مرتبه از آنان عُشر گرفته‌اند.

به گفته‌ی آن‌ها، امسال مردم به دلیل خشک‌سالی، افزایش بی‌کاری و بلند رفتن نرخ‌ها در بازار با چالش‌های جدی مواجه استند و جمع‌آوری عشر فشار دیگری است که باید تحمل کنند.

تقی، یک کشاورز است که در روستای شهیدان در مرکز بامیان زندگی می‌کند. او می‌گوید که کارمندان عشر طالبان، امسال از حاصلات کچالوی او دو بار پول عشر را گرفته‌اند.

تقی می‌گوید: «یک‌بار در بالای زمین برآورد شده مبلغ ۱۵۰۰افغانی به‌ من رسید عشر دادند و بار دوم در هنگام خرمن ۲۴۰۰ افغانی از من عشر گرفتند و روی مبلغ قبلی خط کشیدند. در خیلی موارد هم بار دوم را رسید نداده‌اند.»

پیش از این هم شماری از کشاورزان در گفت‌وگو با خبرنگار تلویزیون آمو، از جمع‌آوری عشر توسط طالبان انتقاد کرده بودند.

شاه‌ ولی یکی از این کشاورزان است که طالبان از او نزدیک به ۱۵۰۰ افغانی عشر گرفته‌اند.

طالبان گِردآوری عشر از مردم را یکی از منابع اصلی درآمد خود می‌دانند و از زمان به قدرت رسیدن در ماه آگست سال گذشته، به صورت پیوسته از کشاورزان، بازرگانان و کسبه‌کاران عشر جمع‌آوری کرده‌اند.

طالبان بربنیاد فقه اهل سنت عشر جمع‌آوری می‌کنند؛ اما علمای اهل تشیع می‌گویند که برخی شرایط و اصول متفاوت در فرایض مالی مذهبی دارند که مکلف به پرداختن عشر نیستند.

پس از این انتقادها بود که اداره‌ی محلی طالبان در بامیان سال گذشته گفت که اهل تشیع در این ولایت از بیست حصه، یک آن را باید عشر بدهند.

مسوولان شورای علمای مرکز بامیان می‌گویند که براساس فقه اهل تشیع، به حکومت اسلامی عشر داده نمی‎شود.

این شورا تاکید می‌کند که مردم با چالش‌های جدی اقتصادی روبه‌رو هستند و توانایی پرداخت عشر را ندارند.

سید نصرالله واعظی، رئیس این شورا در بامیان بارها از جمع‌آوری عشر توسط طالبان انتقاد کرده‌است. او خواهان لغو این موضوع شده است؛ اما هنوز توجهی به این درخواست از سوی طالبان نشده‌است.

با آن‌که پیش از این اداره‌ی محلی طالبان در بامیان به رسانه‌های محلی گفته بود که عشر جمع‌آوری شده در روندی به خانواده‌های به شدت نیازمند توزیع می‌شود؛ اما هرگز این مورد عملی نشد.

گفته می‌شود که طالبان سال گذشته از ولایت‌های بامیان و دای‌کندی -که باشندگان آن عمدتن پیرو فقه جعفری هستند- بیش از ۲۰ میلیون افغانی عشر جمع‌آوری کرده‌اند.