افغانستان

تلاش یک نهاد برای رساندن صدای مردم به طالبان

یک نهاد اجتماعی به‌منظور ایجاد پل ارتباطی میان اداره‌ی طالبان و شهروندان، نشست بزرگ مردمی را در شهر مزارشریف مرکز ولایت بلخ راه‌اندازی کرده‌است.

‎این نشست برای جمع‌آوری نگرانی‌ها، خواست‌ها و دیدگاه‌های نزدیک به ۳۰۰ تن از باشندگان بلخ، سمنگان و سرپل در شهر مزارشریف توسط نهاد میکانیزم صدای مردم افغانستان برگزار شد.

‎مسوولان این برنامه می‌گویند در این نشست زنان، عالمان دین، جوانان وبزرگان این سه ولایت حضور داشتند.

‎برگزار کنندگان این نشست می‌گویند، قرار است دید‌گاه‌ها و خواست‌های مردم پس از جمع‌آوری با اداره‌ی طالبان، ازبهر رسیدگی به آن‌ها در میان گذاشته شود.

‎بریالی عمر‌زی مسوول برگزاری این نشست در بلخ می‌گوید: “ما تلاش می‌کنیم، صدای مردم افغانستان  و مشکلات آنان را پس از جمع‌آوری به حکومت منتقل کنیم.”

‎شماری از ساکنان سه ولایت‌ که در این نشست اشتراک کرده‌اند، برگزاری نشست‌های این چنینی را به‌منظور ایجاد هماهنگی میان مردم و اداره‌ی طالبان و حل مشکلات مردم سودمند می‌دانند.

‎رکود اقتصادی کشور، افزایش ناداری، میزان بلند بی‌کاری، وجود فساد در برخی از نهادهای وابسته به اداره‌ی طالبان، از مشکلاتی استند که از سوی اشتراک‌کننده‌گان این نشست بیان می‌شود.

‎انورالحق تاتار یکی از اشتراک‌کنندگان این نشست با ابراز نگرانی از میزان بلند بی‌کاری در کشور می‌گوید: “ما به عنوان یک جوان خواستار ایجاد فرصت کاری  هستیم. تا چه زمانی باید بی‌کار باشیم، طالبان باید توجه‌ جدی در راستای تنظیم یک برنامه‌ی منظم اشتغال‌زایی داشته باشند.”

‎در همین حال، توسعه‌ی متوازن، ایجاد فرصت‌های شغلی، زمینه‌ی برگشت زنان در اجتماع، بازگشایی مکتب‌ها برای دختران بالاتر از صنف ششم، از اساسی‌ترین خواست‌های این شهروندان از طالبان است.

‎نفیسه غیاثی یکی از اشتراک‌‌کنندگان این نشست بر نقش زنان در جامعه تاکید کرده و خواستار فراهم سازی شرایط بازگشت زنان به اجتماع است.

‎بانوغیاثی می‌گوید: “زنان خواستار حضور فعال بر اساس چوکات اسلامی هستند. زنان باید حمایت شوند؛ چون آن‌ها می‌توانند در ترقی کشور نقش موثر بازی کنند.”

‎فروزان یک بانوی دیگر اشتراک‌کننده در این نشست، آموزش را از حقوق بنیادی هر شهروند بیان کرده و بر بازگشایی مکتب‌ها تاکید می‌ورزد.

‎فروزان می‌‌افزاید: “دختران نباید از آموزش محروم شوند. خواست ما باز شدن مکتب در همه ولایت‌ها است که باید حکومت (اداره‌ی طالبان) به آن توجه کند.”

‎با این حال مسوولان محلی طالبان در بلخ از تلاش‌ها برای رسید‌گی به مشکلات بیان شده از سوی مردم در بلخ، تاکید می‌کنند.

‎نورالهادی ابو ادریس معاون والی طالبان در بلخ می‌گوید: ” ما تلاش می‌کنیم برای زنان هم بر اساس اصول اسلامی حقوق و امتیاز‌های مساوی با مرد‌ها را بدهیم.”

‎از سویی هم ذبیح‌الله نورانی رییس اطلاعات و فرهنگ طالبان در بلخ چالش‌های یاد شده از سوی مردم را باقی مانده از دوره‌ی جمهوریت بیان کرده و از تلاش‌ها برای حل آن اطمینان می‌دهد.

‎اقای نورانی می‌گوید: “امارت اسلامی (اداره‌ی طالبان) تلاش دارد برای کاهش میزان ناداری یک اقتصادی واقعی را پایه‌گذاری کند و بر بنیاد آن برای مردم خدمات بهتر ارایه کند.”

‎این نشست ازبهر گِردآوری دید‌گاه مردم در حالی راه‌اندازی شده که در ماه‌های پسین خواست مردم در پیوند به بازگشایی دروازه‌های مکتب‌ها برای دختران بالاتر از صنف ششم بی‌پاسخ مانده‌است؛ خواستی که واکنش‌های داخلی و خارجی زیادی را در پی داشته‌است.

‎در تازه‌ترین مورد هم وزیر معارف طالبان در یک سخن‌رانی‌اش گفته‌است که مردم نمی‌خواهند دختران شان را به مکتب بفرستند.

‎با این همه پیش از این نیز نشست مردمی از سوی این نهاد در ولایت‌های کابل، تخار، بدخشان، بغلان برگزار شده بود و قرار است در ولایت‌های دیگر کشور نیز نشست‌های هم‌گونی راه اندازی شود.

‎هر چند در نظام جمهوریت هم برنامه‌های زیاد برای جمع‌آوری مشکلات مردم برگزار می‌شد؛ اما هیچ تاثیری در حل مشکلات مردم نداشت، حال دیده شود که این نشست چقدر می‌تواند کارا واقع شود.