بازرگانی

کاهش تولید قالین وطنی در کندز

شماری از صنعت‌کاران قالین در کندز می‌گویند که نبود بازار مناسب، قیمت بودن مواد خام و گرم بودن بازار فروش قالین خارجی در کشور، سبب شده‌ تا  صنعت تولید قالین وطنی کاهش یابد.

عبدالله رئیس صنعت‌کاران قالین وطنی در کندز می‌گوید: «کار و بار صنعت قالین‌بافی نسبت به سال‌های گذشته کاهش یافته‌است؛ چون در گذشته ۸۰ درصد قالین‌های ما به کشورهای اروپایی، آسیایی و امریکایی صادر می‌شد و حال این رقم به ۲۵ درصد کاهش یافته‌است.»

وی می‌افزاید: «دلیل کاهش کار و بار صنعت‌کاران قالین در کندز، حمایت نشدن قالین‌بافان از سوی طالبان است (در حالی) که در دولت‌های گذشته (آنها) حمایت‌هایی داشتند؛ ولی اکنون از سوی طالبان به آنان توجهی نشده‌است.»

این فعال حوزه‌ی قالین‌بافی، نبود مکان مناسب برای کارشان را یکی از مشکلات بزرگ صنعت‌کاران قالین دانست و گفت: «تعداد زیادی از صنعت‌کاران قالین‌بافی ما در کشورهای همسایه مانند: ایران مصروف کار هستند. البته گفته می‌شود که در چندین ولایت شهرک‌های قالین بافی ایجاد می‌شود؛ ولی تا هنوز از این شهرک‌ها خبری نیست. اگر این شهرک‌ها ساخته شود ما می‌توانیم تمام صنعت‌کاران قالین را که در بیرون از کشور مصروف فعالیت هستند، به کشور برگردانیم.»

حبیبه که در یکی از کارخانه‌های قالین‌بافی در کندز مصروف کار است، می‌گوید: «من خیلی خوش‌حال هستم که در این‌جا کار می‌کنم و از این طریق می‌توانم قالین بافی را یاد بگیرم و از این راه درآمد داشته باشم. هر چند کار و بار ما کاهش یافته است؛ اما ما از موسسات امدادرسان می‌خواهیم ما را حمایت کنند.»

تولید بیش از ۲۷هزار متر مربع قالین در یک‌سال

به گفته مسعود وحدت، مسوول صادرات و واردات اتاق صنعت و تجارت در کندز، قالین بافان کندز در یک‌سال گذشته ۲۷هزار و۵۰۰ متر مربع قالین تولید کرده‌اند که از آن جمله ۴۰۰۰ متر مربع به کشور تاجیکستان و بقیه‌ی آن به ولایت‌های گوناگون کشور صادر شده‌است.

او ادامه داد که هم‌چنان بخشی اندک از این تولیدات در نمایشگاه‌هایی که از سوی موسسات برگزار شده بود، به کشورهای اروپایی و امریکایی صادر شده‌است.

وحدت در ادامه می‌گوید: «در یک‌سال گذشته تولیدات صنعت‌کاران قالین در کشور کاهش یافته‌است؛ البته دلیل این وضعیت حمایت نشدن از سوی موسسات و حامیان خارجی می‌باشد که قبلن از سوی آنان حمایت می‌شدند»

با این همه‌ صنعت‌کاران قالین می‌گویند که در کنار نبود برنامه‌های حمایتی درازمدت از سوی اداره‌ی طالبان در بخش صنایع داخلی، تحولات پسین در کشور نیز یکی از عوامل مشکلات بنیادی بوده بر وضعیت کار و بار صنعت‌کاران قالین این ولایت تاثیر منفی گذاشته‌است.

این درحالی است که قالین یکی از اصلی‌ترین کالاهای صادراتی افغانستانی به کشورهای بیرونی بوده است و قالین افغانستان از شهرت زیادی در عرصه جهانی برخوردار است.