افغانستان

نکاح اجباری یا مرگ تدریجی

شماری از بانوان معترض در شهر چاریکار ولایت پروان شب گذشته در اعتراض به نکاح اجباری و شکنجه شدن دختری به‌ نام‌ الهه توسط سعید خوستی سخنگوی پیشین وزارت داخله طالبان، خواستار متوقف شدن نکاح اجباری از سوی طالبان شدند. 

یکی از این بانوان معترض به تلویزیون آمو گفت: «ظلم طالبان با گذشت هر روز بالای زنان افغانستان افزایش می‌یابد.» 

او افزود که زنان افغانستان نگران آینده خود هستند. 

این بانوی معترض که نمی‌خواهد نامش افشا شود، می‌افزاید: «طالبان زندگی را برای زنان جهنم ساخته‌اند، مکتب‌های دخترانه را بستند، به زنان بدون محرم اجازه سفر نمی‌دهند، حق کار را از زنان گرفته‌اند و حالا نکاح اجباری، اینها مواردی است که کاسه صبر زنان افغانستان را لبریز کرده است». 

شکریه بارکزی سفیر پیشین افغانستان در ناروی و از بانوان فعال کشور در این باره به تلویزیون آمو می‌گوید که طالبان به عدالت، «اصول دینی و اخلاقی» باور ندارند.

او می‌افزاید: «در کنار تجاوز جنسی، نکاح اجباری، قتل‌های هدفمند زنان و سو استفاده و بردگی جنسی از سوی جنگجویان طالبان افزایش یافته است و باید متوقف شود.»

دو روز پیش الهه دلاورزی، یک دختر دانشجوی طب دانشگاه کابل با نشر یک ویدیو از خود مدعی شد که سعید خوستی سخنگوی پیشین وزارت داخله طالبان بارها به او تجاوز جنسی کرده و او را مورد لت و کوب و شکنجه قرار داده است. 

در همین حال، سعید خوستی در یک توییت گفته است  که با الهه ازدواج کرده بود ولی از این پیوند پشیمان است.

آقای خوستی الهه را متهم به بی احترامی به دین اسلام کرده است.

ذبیح الله مجاهد سخنگوی طالبان در صحبت با خبرنگار تلویزیون آمو نیز می‌گوید که «ادعای الهه توطئه سازی» است.

از زمان به قدرت رسیدن طالبان، فضای عمومی برای حضور زنان محدود شده است. طالبان پیش از این نیز چندین تن از زنان معترض را زندانی کرده بودند. برخی از این زنان پس از رهایی گفته اند که در مدت حبس نزد طالبان مورد آزار و شکنجه قرار گرفته اند. 

طالبان که در ابتدا بازادشت این زنان را انکار می کردند، پس از رهایی ‌آن‌ها، ادعاهای آزار و شکنجه را رد کردند.