افغانستان

پاکستان طالبان را مقامات موقت افغانستان خواند

وزارت خارجه پاکستان در اسلام آباد

وزارت خارجه‌ی پاکستان با نشر آگهی‌نامه‌ای گفته‌های وزیر دفاع طالبان مبنی بر استفاده از فضای هوایی پاکستان در عملیات پهبادی امریکا در کابل را رد کرده‌است.

در این آگهی‌نامه که ۲۸ آگست منتشر شده، پاکستان طالبان را “مقامات موقت افغانستان” خوانده و گفته‌است که به تمامیت ارضی کشورها اعتقاد دارند؛ اما در هرصورتی «تروریزم»را محکوم می‌کنند.

ملا یعقوب مجاهد، وزیر دفاع طالبان در نشست خبریی که به‌مناسبت حساب‌دهی سالانه‌ی طالبان در کابل برگزار شده‌ بود، با بیان این‌که پهبادهای امریکایی هم‌چنان بر فراز کابل در حال پرواز استند، گفت: «هرچند امریکایی‌ها پیش از فرار از افغانستان سیستم رادار این کشور را تخریب کردند؛ اما اطلاعات ابتدایی نشان می‌دهد که پهبادهای امریکایی از طریق پاکستان، وارد حریم هوایی افغانستان می‌شوند».

وزارت خارجه‌ی پاکستان در آگهی‌نامه‌ی خود در واکنش به‌این اظهارات گفته‌است: «چنین ادعاهای حدسی بسیار تاسف‌آور است و با عُرف یا رفتار دیپلماتیک مسوولانه مخالفت می‌کند.»

خواستیم تا دیدگاه وزارت خارجه‌ی طالبان را در این مورد داشته باشیم؛ اما سخن‌گو و معاون سخن‌گوی طالبان در وزارت خارجه با آن‌که پرسش‌های خبرنگار تلویزیون آمو را در پیام‌رسان واتساپ دیده‌؛ ولی به آن پاسخ نداده‌است.

این نخستین باری نیست که طالبان با پاکستان در تقابل قرار می‌گیرند. پیش از این نیز در۴ ثور ۱۴۰۱ وزیر دفاع طالبان در واکنش به حمله‌های پاکستان به‌خاک افغانستان گفته بود که از بهر منافع ملی به حمله‌های پاکستان در کنر و خوست پاسخ نداده‌اند؛ اما توان تحمل تکرار حمله را ندارند.

هم‌چنان در بند دوم آگهی‌نامه‌ی نشست قندهار که در۲۷ اسد سال روان برگزار شده بود،  طالبان حمله‌ی پهبادی امریکا بر مقر بودوباش “الظواهری” در کابل را جنایت خوانده و کشوری را که اجازه‌ی پرواز به‌پهپادهای امریکا را از فضای خود داده، شریک جرم دانستند.

در این آگهی‌نامه آمده بود: «حاکمان این کشور باید بدانند که معامله برسر افغانستان برای عملیات برضد افغانستان در زمین و فضای خودشان، قطعن عواقب بدی برای آن‌ها خواهد داشت».

سردی روابط طالبان و پاکستان

آگاهان امور بر این باورند که پاکستان بربنیاد راه‌برد نظامی آن کشور، دیگر نیازی به طالبان ندارد و پس از این روابط میان طالبان و اسلام‌آباد بیش‌تر به‌وخامت وسردی خواهد گرایید.

عبدالقیوم رحیمی آگاه مسایل سیاسی ضمن تایید گفته‌های بالا تاکید می‌کند که شماری از طالبان قندهاری به این باورند که پاکستان در مرگ “ملا عمر” دست داشته و این نیز در روابط دو طرف اثر گذاشته‌است.
او گفت: «پاکستان طالبان را به‌ضد مجاهدین به وجود آورد و من فکر می‌کنم که این یک مرحله بود. طالبان در وقت حضورشان در پاکستان این را می‌فهمیدند که گروه‌های دیگری به‌ضد آن‌ها به وجود آمده‌ا‌ست و در صورت یکه‌تازی شان برضد آن‌ها ایستاده می‌شوند، این مرحله‌ تکمیل شده و درحالت اجراست».

در همین حال ۱ سنبله‌ی سال روان منصور احمدخان، سفیر پاکستان در کابل در توییتی از پایان ماموریت خود به‌‌حیث سفیر در کابل خبر داد.

احمدخان که بیش‌تر از همه دیپلمات‌های خارجی در کابل با طالبان نشست‌ و دیدار داشته، در آخرین توییت خود به‌مثابه‌ی سفیر پاکستان در افغانستان نوشت: «در پایان سفر خود در افغانستان، با امیرخان متقی بر تعهد دو کشور برای تقویت بیش‌تر روابط دوجانبه تاکید کردیم.»

قرار است که عبیدالرحمان نظامی به‌جای او به کابل فرستاده شود و از اولین روزهای سال بعد میلادی کار خود را آغاز کند. نظامی پیش از این در سمت های‌ مدیر کُل جنوب آسیا در وزارت امور خارجه‌ی پاکستان و به‌حیث معاون سفیر آن کشور در امریکا کار کرده‌است.