افغانستان

بیش از ۷۰ کشته و زخمی در سیلاب‌های پروان و کاپیسا

در نتیجه بارش باران‌های شدید و سرازیر شدن سیلاب‌های مهیب در ولایت‌های پروان و کاپیسا بیش از ۳۵ تن جان باخته، بیش از ۳۰ تن دیگر زخمی و بیش از صد تن دیگر ناپدید شدند.

شمس الحق مبشر رییس اطلاعات و فرهنگ ولایت پروان به تلویزیون آمو می‌گوید که در نتیجه سرازیر شدن سیلاب‌ در ولسوالی‌های شینواری و سیاه‌گرد این ولایت بیش از ۳۲ تن جان باخته و بیش ۲۵ تن دیگر زخمی شده‌اند.

مبشر می‌افزاید: «سیلاب‌ها پس از باران‌های شدید چاشت روز یکشنبه جاری شد و باعث کشته شدن و زخمی شدن تعداد زیادی از هموطنان شد. بیش از ۱۰۰ تن تا هنوز ناپدید هستند که در میان آنها زنان و کودکان نیز شامل هستند.»

ولایت کاپیسا نیز در سه روز گذشته گواه سرازیر شدن سیلاب‌ها بوده است.

مولوی محمد صابر احمد رییس مبارزه با حوادث طبیعی ولایت کاپیسا به تلویزیون آمو می‌گوید که سرازیر شدن سیلاب‌ها در ولسوالی‌های حصه اول، حصه دوم، نجراب، تگاب و مرکز کاپیسا، جان ۵ تن را گرفته و ۷ تن دیگر زخم برداشته‌اند.

وی می‌افزاید: «صدها جریب زمین زراعتی مردم تخریب شده و جاده‌هایی را که سیلاب تخریب کرده بود درحال بازگشایی آنها هستیم.»

در همین حال؛ سیلاب زد‌گان در ولایت‌های پروان و کاپیسا می‌گویند که تا هنوز کمکی دریافت نکرده‌اند. سیلاب علاوه بر اینکه به زمین‌های کشاورزی آسیب رسانده مواشی مردم را نیز با خود برده است.

آنان می‌افزایند: «در اوج بیکاری و وضعیت بد اقتصادی تمام امیدشان را به حاصلات نیم بند زراعتی‌شان دوخته بودند تا بتوانند از طریق آن مصارف خانواده‌های خود را تأمین کنند که حالا طعمه‌ی سیلاب‌ها شده است.»

مسعود یکی از باشند‌گان ولسوالی سیاه‌گرد ولایت پروان در صحبت با تلویزیون آمو می‌گوید: «تمام دار و ندار مردم طعمه سیلاب شد، مردم نان برای خوردن ندارند و هیچ کمکی برای ما صورت نگرفته است.»

شاه محمد یکی دیگر از سیلاب زد‌گان در ولسوالی نجراب کاپیسا به تلویزیون آمو می‌گوید: «هیچ چیزی برای ما نمانده، تمام کشت و کار ما خراب شده و تا هنوز یک روپیه کمک دریافت نکرده‌ایم.»

مقام‌های محلی طالبان در پروان و کاپیسا می‌گویند که در تلاش هستند تا برای سیلاب زدگان کمک بفرستند.

غلام محی‌الدین منصف؛ نماینده پیشین مردم کاپیسا در مجلس سنا به تلویزیون آمو می‌گوید که سیلاب‌ها دارد و ندار مردم را با خود برده و آنان چیزی برای خوردن ندارند.

او می‌افزاید: «نهادهای امدادرسان باید هر چه زودتر به کمک سیلاب زد‌گان بشتابند در غیر آن مردم از گرسنگی تلف خواهند شد.

با این همه مسئولان در ریاست هواشناسی افغانستان با فرستادن خبرنامه‌ای به تلویزیون آمو گفته‌اند که در ۱۸ ولایت کشور به شمول پروان، کاپیسا و پنجشیر تا یک روز آینده احتمال بارش باران‌های شدید و سیلاب‌های آنی وجود دارد.